Afbraaktarieven heersen op de markt voor schooltaxi’s en ouderenbusjes

Afbraaktarieven heersen op de markt voor schooltaxi’s en ouderenbusjes

De zorgelijke ontwikkelingen in het Wmo-vervoer bereiken steeds vaker de Reguliere media. Vandaag publiceert het FD een uitstekend overzicht aan de hand van de situatie bij enkele taxibedrijven:

Taxibedrijven lijden onder moordende concurrentie in het speciaal personenvervoer. Regelmatig rijden vervoerders van schoolbusjes, rolstoel- en ouderentaxi’s onder kostprijs. Een flink aantal bedrijven is daardoor de afgelopen jaren al omgevallen. Het taxivervoer in opdracht van overheden en zorginstellingen beslaat ongeveer 80% van de taxibranche.

Onderzoeksbureau Seo heeft in 2016 geconcludeerd dat er geen gezonde marktwerking meer is bij deze aanbestedingen. Voor de opdrachtgevers (en belastingbetalers) zijn lage prijzen uiteraard fijn, maar ook voor hen is het niet prettig als bedrijven tussentijds failliet gaan en het speciaal personenvervoer in gevaar komt. Om de aanbestedingen te verbeteren, is vorig jaar het aanbestedingsinstituut Mobiliteit in het leven geroepen, een initiatief van de sociale partners in de taxibranche. Een echte kentering blijft echter uit.

Vorige maand nog viel het doek voor het taxibedrijf Personenvervoer Zuid-Limburg (PZL). Directeur Jos Renierkens stelt dat de tarieven waar tegen het bedrijf het vervoer op maat moest rijden, te laag waren. “We leden verlies op dat onderdeel, dat ongeveer goed was voor de helft van onze ritten. Zonder die basis redden we het niet. Het is jammer, maar tegen dit geweld kunnen we niet op.” Bij het bedrijf uit Spaubeek werkten 145 mensen. Op dit moment wordt nog gekeken of er een doorstart mogelijk is.

Een jaar geleden nam PZL nog het iets kleinere vervoersbedrijf Claessens over. Familiebedrijf Claessens reed al bijna vijftig jaar taxibusjes rond in Sittard. PZL hoopte voordeel te halen uit de fusie met Claessens, maar het bleek niet genoeg. “De marges zijn allemaal zo klein in het personenvervoer. Je kunt het ene gat niet met het andere dichten”, aldus Renierkens.

PZL had de aanbesteding voor het vervoer op maat in de Westelijke Mijnstreek niet zelf gewonnen. Het bedrijf reed als onderaannemer van het landelijke vervoersbedrijf Munckhof. Volgens Renierkens had Munckhof van tevoren voorgerekend wat PZL zou verdienen. “Maar dat is helemaal niet uitgekomen. Zo werkt het bij die grote jongens”, aldus een getergde Renierkens. Hij zou graag zien dat overheden als voorwaarde zouden stellen dat bedrijven 75% zelf rijden. “Dan is die tussenlaag eruit.”

Met knalgele busjes betrad vervoersbedrijf Van Driel uit Oss 45 jaar geleden de markt, maar die zijn inmiddels grotendeels vervangen door witte busjes. “Toen waren we nog een taxibedrijf en die gele busjes vielen op. Dan wisten mensen meteen dat is Van Driel. Nu worden veel van de verkochte gele busjes gebruikt door uitzendorganisaties met Poolse uitzendkrachten”, zegt directeur Maarten van Driel.

Net als veel andere taxibedrijven heeft Van Driel zich sinds de liberalisatie van de taximarkt vooral toegelegd op speciaal personenvervoer in opdracht van overheden. “Iedereen kon straattaxi’s gaan rijden. Daar konden wij als bedrijf met loonchauffeurs niet tegenop”, aldus Van Driel.

Op de markt van contractvervoer was de concurrentie de laatste jaren ook fors, waardoor veel met name kleine lokale vervoersbedrijven zijn omgevallen. Een neveneffect hiervan is volgens Hubert Andela van branchevereniging KNV dat er in veel plattelandsgebieden nu geen taxi’s meer te krijgen zijn. “Die kleine bedrijven deden de consumentenritjes er vaak nog bij, ook al verdienden ze er niet veel mee. Die grotere projectorganisaties doen dat niet.”

Munckhof laat in reactie weten het zeer te betreuren dat PZL failliet is gegaan. Op de specifieke aanbesteding wil Munckhof niet ingaan, maat in algemene zin stelt het bedrijf wel dat de taximarkt nog altijd erg competitief is en vervoersbedrijven ver gaan om opdrachten the behouden en/of te verwerven. “Voor vervoersbedrijven is het van essentieel belang heel strak te sturen op lage kosten en zeer flexibel te blijven.”

De markt van het contractvervoer staat al jaren onder druk. Uit cijfers van branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer blijkt dat het aantal vervoerders tussen 2014 en 2017 met 12% is gedaald. “Er zijn heel veel bedrijven failliet gegaan de laatste jaren. Vooral bij de regionale bedrijven met 50 tot 100 auto’s, veelal familiebedrijven, zijn er veel omgevallen”, zegt Hubert Andela van KNV. Volgens Andela worden opdrachten steeds groter en daarmee ook de drive bij de ondernemers om diep te gaan.

De misère komt deels doordat veel overheden hebben bezuinigd op het personenvervoer de laatste jaren, waardoor er gewoon minder werk the verdelen is. Maar volgens onderzoeksbureau Seo gaan er ook structureel zaken mis bij het aanbesteden van dit personenvervoer. Het grootste probleem is dat de risicoverdeling scheef ligt, omdat de vervoerder geen invloed heeft op de volumes (want die bepaalt de overheid), maar wel de last draagt als er minder vervoer wordt afgenomen dan was ingeschat.

Vervoersbedrijf Van Driel uit Oss kan hier over meepraten. “Wij hebben een paar jaar geleden ervaren dat we binnen een lopend contract voor zorgvervoer van zeventig busjes naar dertig gingen door de bezuinigingen op de langdurige zorg. Daar waren we niet op voorbereid, dan ben je the laat met het ontslaan van personeel. In die tijd schreven wij geen zwarte cijfers”, zegt directeur Maarten Van Driel.

De vervoerder uit Oss heeft ruim vijfhonderd busjes en behoort daarmee tot de grotere vervoerders van Nederland. Volgens Van Driel zijn het vooral de lokale bedrijven die erg laag gaan zitten met hun prijs. “Wij zien wel eens uitslagen voorbij komen, waarvoor wij het niet zouden kunnen doen. Bij de laatste aanbesteding was het prijsverschil 63% tussen het hoogste en het laagste bod”, aldus Van Driel.

Lees verder:

https://fd.nl/ondernemen/1244263/afbraaktarieven-heersen-op-de-markt-voor-schooltaxi-s-en-ouderenbusjes

  • Afbraaktarieven heersen op de markt voor leerlingenvervoer en Wmo-vervoer.

Een reactie plaatsen

css.php