Alarmknop voor Flixbussen

Alarmknop voor Flixbussen

Door de aanhoudende klachten van chauffeurs van FlixBus over de veiligheid bij (onder meer) het (bus)station Brussel-Noord, worden de FlixBussen die ’s nachts stoppen op ‘gevaarlijke plaatsen’ voortaan uitgerust met een alarmknop, meldt De Standaard. (In Magazine Personenvervoer van september is een uitgebreid artikel te vinden over de problemen bij de stations Brussel Noord en Antwerpen Centraal en mogelijke oplossingen daarvoor).

Chauffeurs en reizigers van FlixBus klagen al enige tijd over de onveilige situatie bij het station Brussel Noord. Zo zijn er bendes die het op de bagage van de argeloze busreizigers hebben gemunt. Zo arresteerde de politie eind augustus nog enkele bagagedieven. Nu gaat de Duitse busmaatschappij haar bussen die moeten stoppen op gevaarlijke plaatsen daarom uitrusten met een noodknop. Brussel-Noord is een van die gevaarlijke plekken.

“De chauffeurs krijgen een noodknop die ze kunnen gebruiken tussen middernacht en zes uur ’s ochtends”, vertelde FlixBus-woordvoerder Rosa Donat aan VRT NWS. “Mocht er een gevaarlijke situatie ontstaan, kunnen ze op de knop drukken. Die maakt een directe verbinding met de centrale van het securitybedrijf. Zo hoeven chauffeurs niet zelf te bellen en uit te leggen waar ze staan. De centrale kan dan vanop afstand de politie waarschuwen en hen naar die plaats sturen, als de chauffeur dat vraagt.”

Het Duitse busbedrijf hekelt de situatie in Brussel al langer. De chauffeurs en de reizigers klagen over de onveiligheid wanneer ze ‘s nachts aan het station aankomen of vertrekken. Ze getuigen over groepen criminelen die de bussen staan op te wachten om passagiers te beroven.

De Brusselse regio is bezig een betere oplossing te vinden voor het busstation en vertelde Magazine Personenvervoer dat wellicht de onderste verdieping van Brussel Noord, waar nu de bussen van De Lijn stoppen, wordt gerenoveerd en wordt ingericht als internationaal busstation. Op 2 oktober is er opnieuw overleg tussen FlixBus en de verantwoordelijk Brusselse mobiliteitsminister Pascal Smet.

FlixBus zelf nam het afgelopen jaar al een aantal initiatieven om de veiligheid van zijn personeel en passagiers te garanderen. Zo schakelde het extra personeel in op het bustation en worden de passagiers die de bus naar Londen nemen extra gecontroleerd. Ook de lokale overheden werden gecontacteerd. “Maar de politieke situatie in België is complex”, vertelt Donat. “Binnenkort staat op de agenda de situatie bij Brussel-Noord. Wij hopen dat de problemen daarmee definitief opgelost worden.”

  • Noodknop voor FlixBussen die worden ingezet op onveilige plaatsen.

Een reactie plaatsen

css.php