Als sardines in de bus: reizen met lijn 12 naar de Utrechtse Uithof

Als sardines in de bus: reizen met lijn 12 naar de Utrechtse Uithof

Studenten reizen als sardines in blik met de bus tussen Utrecht CS en de Uithof. De nieuwe Uithoflijn zou lucht geven. Maar die heeft flinke vertraging opgelopen.

‘Ik ga nóóit meer met bus 12.’ Het klinkt wanhopiger dan ze het bedoelt, maar Alies van der Padt (19) is de absurde drukte in haar ochtendbus goed zat, vertelt ze De Volkskrant. Drie ochtenden per week reist de pabo-studente naar de Uithof, het hogeschool- en universiteitscentrum van Utrecht. Iedere keer is het vechten voor een plek in de bus. Ellebogenwerk is bij de bushalte op Utrecht Centraal niet alleen toegestaan, het is noodzakelijk. Zonder strijd gaat de bus zo aan je neus voorbij.

Per harmonicabus vervoert buslijn 12 iedere dag tienduizenden studenten van en naar de Uithof. Is de bushalte op het station al een menselijke mierenhoop, in de bus zelf is het pas echt zweten. Aan het aantal bussen van vervoerder U-OV ligt het niet: bij Utrecht Centraal rijden ze af en aan. De lijn tussen het treinstation en de Uithof is nu eenmaal de drukste busverbinding van Nederland.

Om die reden legde de gemeente Utrecht de laatste jaren een gloednieuwe tramlijn aan naar de Uithof. Vanaf 7 juli 2018 zouden de trams op de Uithoflijn dagelijks 45 duizend passagiers tussen het station en de scholen vervoeren. Maar vorige week maakten provincie en gemeente Utrecht, samen verantwoordelijk voor het ambitieuze tramproject, bekend dat de Uithoflijn anderhalf jaar vertraging heeft opgelopen. Pas eind 2019 neemt Utrecht de 8 kilometer lange route volledig in gebruik, is nu de planning.

Ook valt de Uithoflijn 84 miljoen euro duurder uit. De totale kosten voor Utrechts eigen variant op de zwaar geplaagde Amsterdamse Noord-Zuidlijn komen daarmee uit op bijna een half miljard euro. Onder dwang van de gemeenteraad publiceerde de gemeente Utrecht vorige week vrijdag een tot dan toe geheim auditrapport van adviesbureaus Deloitte en Horváth & Partners over de Uithoflijn.

In het rapport kraken de onderzoekers vooral het optreden van de provincie, die de aanbevelingen uit 2015 voor een voorspoedige bouw goeddeels zou hebben genegeerd. Meer in het algemeen werken provincie en gemeente volgens het rapport langs elkaar heen.

Lees verder:

https://www.volkskrant.nl/binnenland/blijven-persen-in-bus-12-sneltram-naar-utrechtse-uithof-loopt-anderhalf-jaar-vertraging-op~a4567381/

Een reactie plaatsen

css.php