‘Amsterdam weert de verkeerde toeristen’ en trekt meer (pendel)bus- en taxiverkeer aan

‘Amsterdam weert de verkeerde toeristen’ en trekt meer (pendel)bus- en taxiverkeer aan

Als Amsterdam de cruiseterminal verplaatst, zorgt dat mogelijk voor meer bus- en taxi-overlast denkt Ilse van Miert in een opiniestuk in Het Parool. De gemeente treft maatregelen tegen overlast van toeristen. Terecht, meent Van Miert, die al 40 jaar werkzaam is in het toerisme, maar pakt de gemeente niet de verkeerde groep toeristen aan?

Toerisme is in veel steden een belangrijke bron van inkomsten. Zo ook in Amsterdam. Het toerisme levert de stad jaarlijks ruim 6 miljard euro aan inkomsten op, dat is 4 procent van de Amsterdamse economie.

Er werken 65.600 mensen in de sector, ruim 10 procent van het totaal in de stad (Het Parool, 19 oktober 2017). Hiervoor komen dus heel veel toeristen. In 2017 waren ze met ruim 5,5 miljoen. ­Iedereen zal het erover eens zijn dat met deze aantallen regulering noodzakelijk is.

Voor een effectieve regulering is het belangrijk te weten wie de overlast veroorzaken. Allereerst zijn er toeristen die per bus of cruiseschip komen. Zij logeren in hotels, lunchen en dineren in restaurants, maken een stadstour en een rondvaart, bezoeken het ­Rijksmuseum of Van Gogh Museum en kopen souvenirs. Cruiseboten betalen forse bedragen om in de haven te mogen liggen. Ik heb het hier over toeristen die geld uitgeven, geen rotzooi of vuil achterlaten, geen herrie maken en niet dronken of stoned door de stad lopen. Keurige mensen dus, die geen overlast veroorzaken.

Daarnaast zijn er groepen die zich misdragen, vaak jongeren die in particuliere (sociale) woningen of op woonboten verblijven, hun boodschappen bij de supermarkt halen, coffeeshops bezoeken, wellicht een rondvaart maken en totaal onervaren al fietsend voor levensgevaarlijke verkeerssituaties zorgen.

In de grachten doen zich gelijksoortige situaties voor. Kleine bootjes kun je namelijk zonder vaarbewijs huren, alcoholgebruik wordt nauwelijks gecontroleerd en de volumeknop van de radio staat op de maximale stand. Verkeersregels kent men niet of worden niet gerespecteerd, op de weg noch op het water.

Vrijgezellenfeestjes behoren ook tot de categorie waar de plaatselijke bevolking niet op zit te wachten. Wildplassen is de deelnemers niet vreemd, ze kotsen in portieken en zetten de restanten van hun fastfoodmaal op of naast de overvolle en veel te kleine vuilnisbakken. Het zijn deze bezoekers die vaak blowend, zuipend en herrieschoppend verantwoordelijk zijn voor de overlast waar men zo over klaagt.

De maatregelen die de gemeente op dit moment neemt, richten zich tegen de eerste groep. Zo mogen bussen niet meer over Rokin en Damrak rijden. De overlast is te groot, wordt gezegd.

Maar op deze route wonen helemaal geen mensen! Je vindt er restaurants, souvenirwinkels, de bloemenmarkt en rederijen.

Bedrijven die allemaal van het toerisme leven en die met zekerheid nadelige gevolgen zullen ondervinden van de maatregelen. Verder wil de gemeente de cruiseterminal en de opstapplaatsen voor rondvaarten naar buiten de stad verplaatsen.

Als rondvaart- en cruiseboten uit het centrum worden verbannen, zullen mensen met bussen moeten worden vervoerd. Voor de stad betekent dit extra verkeershinder en meer luchtvervuiling door het heen en weer rijden van pendelbussen. De kosten voor dit vervoer zullen aan de klant worden doorberekend.

Het resultaat van al deze maatregelen is dat oudere, minder mobiele en kapitaalkrachtige bezoekers (die de stad juist nodig heeft) niet meer komen terwijl zij helemaal niet verantwoordelijk zijn voor de overlast. Het is de tweede groep die de problemen veroorzaakt en deze categorie zal met het huidige beleid blijven komen.

Zou het dus niet effectiever zijn de aantallen van die laatste groep terug te dringen? Dat kan de gemeente doen door bijvoorbeeld de illegale verhuur (via Airbnb) van woningen en woonboten aan te pakken, het coffeeshopbeleid te herzien, de wildgroei aan fastfoodketens en andere goedkope voedselvoorziening te stoppen en meer toe te zien op de verhuur van fietsen en plezierbootjes. Pas dan wordt het probleem van de overlast echt opgelost.

Met haar huidige beleid slaat de gemeente de plank volledig mis. De keurige bezoekers zullen wegblijven en de herrieschoppers blijven komen. En zo zal Amsterdam verder verworden tot een pretpark van blowers, zuiplappen en feestgangers.

  • Leidt anti-toerisme aanpak in Amsterdam tot meer en onnodig (pendel)bus- en taxiverkeer?

Een reactie plaatsen

css.php