Antwerpse APTU wil mensen die elkaar niet kennen laten ‘taxipoolen’

Antwerpse APTU wil mensen die elkaar niet kennen laten ‘taxipoolen’

Er moet bestuurlijk-politiek nog het een en ander gebeuren en de app is nog niet helemaal klaar, maar de Antwerpse Provinciale Taxi Unie (APTU) wil via een app wildvreemden bij elkaar in de taxi laten stappen – laten ‘taxipoolen’ zogezegd. Zo moet een efficiënter taxigebruik worden gestimuleerd. Over de exacte timing van het project is nog niks bekend.

Wie regelmatig een taxi neemt, weet dat vrijwel elke taximaatschappij tegenwoordig over een app beschikt waarmee je een rit kan bestellen. Niet alleen in ons land, maar in heel Europa”, vertelt Koen Van Oorschot, voorzitter van de Antwerpse Provinciale Taxi Unie (APTU), de krant De Standaard.

De organisatie wil nu een stap verder gaan. “We werken aan een app die het mogelijk maakt dat taxigebruikers vlot én goedkoop een taxirit kunnen delen. Een persoon in café A geeft bijvoorbeeld aan dat hij dezelfde richting uit moet als iemand die net geluncht heeft in restaurant B in dezelfde buurt. Waarom zouden ze dan geen taxi delen?”

De vergelijking met – het in Antwerpen niet actieve – Uber is dan niet veraf, maar dat is niet de link die Van Oorschot wil maken. “In een tijd waarin iedereen het terecht heeft over circulaire economie en deelsystemen moet het kunnen dat mensen vrijwillig via een platform een taxi delen.” Met de lancering van deze app wil APTU de service voor de klanten verbeteren en een concurrerend product blijven bieden.

Voorlopig laat de huidige Vlaamse taxiregelgeving het gebruik van dergelijke app niet toe. Daarvoor moet het Vlaamse taxidecreet worden aangepast. Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts is daar overigens al druk mee bezig. Maar de Antwerpse wethouder voor mobiliteit, Koen Kennis, verwacht geen problemen. “Antwerpen is dé stad van de deeleconomie. We lopen daarin voorop op de rest van het land en dat willen we zo houden. Wanneer APTU deze app wil introduceren, zullen ze rekening moeten houden met een aantal zaken. Onder meer aparte rekeningen voor de klanten die een deeltaxi nemen.”

Kennis zegt daarom bereid te zijn om zijn collega en partijgenoot Weyts over de streep te trekken, om juridische hindernissen uit de weg te helpen. Van Oorschot is alvast blij met de reactie van de schepen. “We werken ook met prepaidkaarten met korting en we zijn bereid om nog andere innovaties door te voeren. Maar dan moeten de regels op het speelveld wel voor iedereen gelijk zijn. Dat kan gebeuren via het op handen zijnde Vlaamse taxidecreet.”

  • De APTU wil in Antwerpen het ‘poolen’ van taxi’s door wildvreemden stimuleren.

Een reactie plaatsen

css.php