Aqualiner helpt Antwerpse mobiliteitsknoop oplossen

Aqualiner helpt Antwerpse mobiliteitsknoop oplossen

In de september-uitgave van Magazine Personenvervoer berichtte redacteur Geert Van Lierde uitgebreid over de ambitieuze plannen van het Antwerpse Havenbedrijf om de Antwerpse mobiliteitsknoop te ontwarren. De Lijn (een nieuwe tramlijn), het I-Bus-netwerk, Watertaxi’s van Brabo en Aqualiner spelen in deze plannen een belangrijke rol. Afgelopen zomer maakten al vele Antwerpenaren een tochtje met DeWaterbus van Aqualiner.

Een halfuurtje geen stress. Die buit is in ieder geval binnen voor de forensen die ‘s ochtends in het Vlaamse dorp Hemiksen op de Aqua Diamond of de Aqua Ruby stappen, schrijft het FD. De snelle veerboot zet de passagiers een kleine vijftien kilometer stroomafwaarts langs de Schelde af in het hart van Antwerpen.

Het alternatief is vaak langdurig vastzitten in de files op de toegangswegen naar de grote havenstad. Antwerpen is voor automobilisten een verschrikking geworden. Volgens sommigen is er geen andere stad in Europa waar de bereikbaarheid zo’n probleem is geworden.

Veel reizigers in de regio hebben genoeg van de dagelijkse ellende op de autowegen en stappen over op andere vervoersmiddelen. De winnaar is vooral de fiets, en niet alleen voor de korte afstanden, maar ook voor ritten van tientallen kilometers. Maar de Aqua Diamond en de Aqua Ruby helpen de pijn ook wat te verzachten. Dagelijks maken zo’n driehonderd forenzen gebruik van de veerdienst, zegt Gerbrand Schutten, directeur van Aqualiner, de exploitant van de twee snelle ‘waterbussen’. Inclusief de retourvaart zijn dat zeshonderd reizigers per werkdag. Dat lijkt niet veel, maar vanaf de start in de zomer van 2017 van DeWaterbus, zoals de reder ook wel heet, zijn er inclusief dagjesmensen en toeristen al meer dan 300.000 reizigers vervoerd.

“Dat is extreem veel”, zegt Schutten op het dek van de Aqua Diamond, terwijl de catamaran met een snelheid van 40 kilometer per uur over de Schelde scheert. “In onze prognoses gingen we uit van 100.000 tot 125.000 in het eerste jaar.” Over ruim een jaar, als er nog eens tien waterbussen en twee nieuwe routes zijn bijgekomen, kan de mijlpaal van 2 miljoen worden overschreden, denkt hij. De onderneming is vanaf dat moment niet alleen winstgevend, maar zit dan ook al daar waar Aquabus in Nederland meer dan een decennium voor nodig had.

Aquabus, dat twintig jaar oud is, vervoert in de regio Rotterdam met veertien Waterbus-boten jaarlijks 2 miljoen personen en 1,5 miljoen fietsen. Bij deze reder was Schutten ook al vanaf het prille begin een van de drijvende krachten. Hij was directeur tot de beide aandeelhouders, reder Doeksen en ov-bedrijf Arriva, begin 2017 afhaakten in de race om de concessie voor Antwerpen. Doeksen en Arriva vonden de risico’s te groot, zegt Schutten. Hijzelf geloofde juist wel in het Belgische avontuur, nam ontslag en richtte Aqualiner op. Met een nieuwe 50%-partner, topman Maurice Swets van ODV Maritiem, een grote aanbieder van nautische diensten in Zwijndrecht.

Aqualiner heeft het succes volgens Schutten aan meerdere factoren the danken. Het bedrijf torst niet de ‘zware last’ van een groot concern als Arriva mee en kan snel en flexibel handelen. “Ik ben nu ondernemer en grijp een kans als die er is”, zegt de 48-jarige directeur. Verder was het investeringsfonds van de familie Damen bereid om mee te financieren. Niet onbelangrijk, want de eerste investering was zo’n €10 mln en de twaalf waterbussen kosten bij elkaar een kleine €25 mln. Damen Shipyards is de leverancier van een groot deel van de vloot.

Maar het project zou nog op niets zijn uitgelopen als de Antwerpenaren de waterbussen zouden negeren. Dat doen ze niet. “Het water komt de Antwerpenaren tot aan de lippen. Ze staan door de enorme congestie met de rug tegen de muur”, zegt Schutten. “Elk nieuw vervoermiddel ontvangen ze met gejuich.” Schutte gelooft dat de successen van Aqualiner en Aquabus andere agglomeraties met vervoersproblemen én veel water kunnen Inspireren.

  • DeWaterbus van Aqualiner was deze zomer al een succes bij toeristen – en nu bij forensen.

Een reactie plaatsen

css.php