Archeologische vondsten vertragen verbouwing Hoofdstation Groningen

Archeologische vondsten vertragen verbouwing Hoofdstation Groningen

Het nieuwe Hoofdstation van Groningen is een jaar later klaar dan gepland. Dat komt vooral omdat er bij Haren, precies op de plek waar een nieuw opstelterrein voor treinen moet komen, resten van bewoning tussen de steentijd en de middeleeuwen zijn gevonden. Door deze vertraging loopt de geplande verplaatsing van het busstation óók vertraging op. Dat gaat van de noordzijde van het station naar het zuiden. Die wens bestond al langer, maar nu is duidelijk dat er meer tijd nodig is voor het werk.

Het nieuwe Hoofdstation zou in 2021 klaar zijn, maar dat wordt nu dus pas in 2022. Volgens de projectleiding is het realistisch dat bij zo’n groot project de planningen soms worden aangepast. Het station moet de komende jaren veranderen in een modern OV-knooppunt. Het is straks geen eindpunt meer voor de treinen, die kunnen doorrijden de provincie in.

Het busstation wordt één lang gestrekt perron, zodat passagiers de busbaan nooit over hoeven te steken. Ze stappen aan één kant in en uit en kunnen daar direct via een tunnel onder de perrons richting centrum lopen of gebruikmaken van de fietsenstalling. Ook het overstappen op een trein gaat in de toekomst sneller, omdat het busstation direct naast de perrons ligt. Ook de bussen krijgen een tunnel onder de perrons door, in de richting van de noordkant van het station. (Max van den Broek)

• Een impressie van het nieuwe Hoofdstation en het gestrekte busstation-platform.

Een reactie plaatsen

css.php