Arriva’s Drielandentrein wordt Eénlandtrein: voorlopig niet naar Aachen HBF en niet naar Luik Guillemins. Pas 2020?

Arriva’s Drielandentrein wordt Eénlandtrein: voorlopig niet naar Aachen HBF en niet naar Luik Guillemins. Pas 2020?

In de nieuwe dienstregeling van Arriva in Limburg, die start op 9 december, is een internationale treinverbinding tussen Liège Guillemins, via Maastricht en Heerlen, en Aachen Hauptbahnhof voorzien. Het lijkt er op dat veiligheidsproblemen (vooral met de ETCS) zorgen voor een ernstige vertraging van de plannen. In PV06 komen we uitgebreid terug op de problemen met deze rein aan Belgische kant: “België stelt strenge veiligheidsvoorwaarden Limburgse drielandentrein spoort nog niet naar Luik.” Redacteur Herman Welter stelt zich daarbij de vraag of Arriva Nederland wel op de hoogte was van de strenge Belgische toelatingsvoorwaarden. “Of rekende de DB-dochter op een soepelere houding van de zuiderburen?” Het lijkt er op dat de drielandentrein pas in 2020 echt de drie landen aan gaat doen.

Blijkbaar zijn de Duitse collega’s ook niet erg inschikkelijk: volgens Arriva moet in Duitsland voor het nieuwe materieel in combinatie met de nieuw aangelegde infrastructuur op het traject nog een goedkeuring worden verkregen. Eerder werd ook duidelijk dat België de goedkeuring per 9 december niet geeft. Helaas heeft ook de goedkeuring voor Duitsland vertraging opgelopen waardoor de treinverbinding pas later zal starten.

Maandag werd duidelijk dat het niet mogelijk is om de toelatingsprocedure voor Duitsland voor de gewenste startdatum van 9 december 2018 in zijn geheel af te ronden. De oplevering van de benodigde infrastructuur en het daarna pas kunnen inzetten van de testritten geeft teveel druk op het correct afronden van de gehele procedure. Hierdoor vertraagt de start van de treinverbinding. Vanaf 9 december zullen de reizigers op (een deel van) het traject tijdelijk met bussen worden vervoerd.

“Dit uitstel van de start is zeker geen afstel”, zegt Arriva. De spoorwegmaatschappij werkt met alle partijen verder aan de toelatingsprocedure en alle daarvoor benodigde handelingen. De testritten zoals die voor materieel en de nieuwe infrastructuur in de eerste week van december waren voorzien, gaan gewoon door. Hoeveel vertraging de start van de treinlijn tussen Aachen en Maastricht hierdoor precies op gaat lopen, is nog niet exact duidelijk omdat Arriva daarvoor van de goedkeurende partij afhankelijk is.

Arriva vindt het vervelend dat de reizigers nu langer moeten wachten op deze mooie verbinding. De reizigersactie die de start van de lijn zou symboliseren (één dag gratis reizen op 16 december) vervalt en zal op een later moment worden aangeboden.

Medio november werd al duidelijk dat België de goedkeuring voor het nieuwe materieel niet zou afgeven. De belangrijkste reden daarvoor was dat de nieuwe treinen niet voorzien zijn van het nieuwe veiligheidssysteem ETCS zoals België eist. Die eis stelde België – volgens het verhaal in Magazine Personenvervoer van december – al in 2015. En dat zowel aan treinleverancier Stadler als aan Arriva.

De nieuwe treinstellen zijn – aldus Arriva – wel voorzien van de huidig geldende veiligheidssystemen zoals die in de drie landen worden gehanteerd én voorbereid op inbouw van ETCS zodra dit systeem ook op de spoortrajecten operationeel is en er ook een kabinetsbesluit is voor het aanleggen van ETCS in Nederland (voorzien in 2019).

  • Arriva’s drielandentrein blijft voorlopig in Nederland.  

Een reactie plaatsen

css.php