Belgen kunnen na vijf jaar nog altijd niet ritsen – nieuwe campagne nodig

Belgen kunnen na vijf jaar nog altijd niet ritsen – nieuwe campagne nodig

Hoewel ritsen al bijna vijf jaar verplicht is, zet het Agentschap Wegen en Verkeer een promotiecampagne op om dit hoffelijkheidsprincipe aan te leren. Nog maar eens. Want de Vlaamse automobilist is – ondanks de voordelen – nog altijd niet enthousiast over ritsen.

Je ziet het nog te vaak bij wegonderhoud of bij ongevallen waar een of meerdere rijstroken zijn afgesloten: automobilisten die het vertikken om de wagen die wil invoegen door te laten. Of bestuurders die opzettelijk in het midden van de twee rijstroken gaan rijden, zodat niemand nog kan passeren.

“Het doorrijden tot het einde van de geblokkeerde rijstrook is correct rijgedrag,” zegt woordvoerster Veva Daniëls van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) in De Standaard: “Als we alle rijstroken ten volle benutten en de mensen op de andere rijstrook dan zo hoffelijk zijn om iemand in te laten voegen, zorgen we voor een snellere doorstroom en minder files.”

De traditionele januaricampagne van AWV onder de duidelijke titel ‘Ritsen doe je zo’ moet voor de vijfde keer op rij (!) het geheugen van de automobilist opfrissen. En is volgens hen dus ook echt nodig om de mensen het principe nog eens aan te leren. Twee jaar geleden kende volgens een recente studie nog een kwart van de weggebruiker de spelregels van het ritsen niet.

Toch is het principe sinds 1 maart 2014 verplicht. Wie het niet doet kan zelfs een boete van 55 euro krijgen, hoewel het geen topprioriteit is van de politie. Bovendien riskeert hij of zij gefrustreerd en agressief achter het stuur te zitten bij iedere wegversmalling door werken of een ongeval. “Dat we het zo moeilijk aanleren, heeft volgens mij met onze aard te maken. We willen geen centimeter afgeven”, zegt verkeerskundige Willy Miermans. Hij wijst naar het Verenigd Koninkrijk. “Daar zit het hoffelijkheidsprincipe ingebakken in de cultuur. Kijk maar eens naar de wachtrijen om de bus op te stappen. Het staat ook op hun wegen geschilderd: give way, wat zo zo veel als ‘na u’ betekent. Een beetje meer Brits zijn zou een beetje tijdswinst opleveren, maar vooral goed zijn voor onze gemoedstoestand.”

  • ‘Ritsen doe je zo’: Een campagne moet de Belgen herinneren aan de principes van het ritsen.

Een reactie plaatsen

css.php