Belgische bussector draait goed; VDL Bus Roeselare op kantelpunt naar winst

Belgische bussector draait goed; VDL Bus Roeselare op kantelpunt naar winst

VDL Bus in Roeselare draait nog altijd met verlies. Maar de groeiende interesse in elektrische bussen moet de fabriek volgend jaar eindelijk winst bezorgen. De zaken draaien goed in de Belgische bussector. Nadat busbouwer Van Hool uit Koningshooikt eerder deze week bekendmaakte dat hij wegens de economische heropleving 215 extra werknemers zoekt, blijkt ook concurrent VDL uit Roeselare de handen vol te hebben, meldt de financieel-economische krant De Tijd.

VDL Bus (het vroege Jonckheere) heeft dat vooral te danken aan de groeiende populariteit van elektrische bussen. De Belgische fabriek werd door het Nederlandse moederbedrijf VDL Bus aangeduid als centrum voor e-mobiliteit.

Lange tijd durfden de OV-maatschappijen geen grote bestellingen te plaatsen, maar de jongste jaren kopen vooral Nederlandse en Scandinavische klanten massaal e-bussen in Roeselare. “Ons orderboek zit nu al vol tot de zomer van 2019”, zegt fabrieksdirecteur Peter Wouters. “Ons personeelsbestand is gestegen van 500 naar 600 mensen om de vraag naar e-bussen te kunnen volgen.”

De Belgische fabriek zag haar omzet vorig jaar dan ook met 20 procent stijgen naar 117 miljoen euro. “Dat komt door het grote contract in Amsterdam, waar VDL 100 e-bussen leverde. Omdat elektrische bussen duurder zijn dan dieselbussen, stijgt de omzet sneller”, zegt Wouters.

Ondanks de stijgende omzet maakt VDL Bus nog altijd geen winst. Het bedrijfsverlies daalde vorig jaar licht tot 4,5 miljoen euro. Netto ging de fabriek 4,8 miljoen euro in het rood. De voorbije vijf jaar boekte de fabriek al bijna 18 miljoen euro netto verlies. Wouters beklemtoont dat VDL Bus de ontwikkelingskosten meteen als kost opneemt, en dus niet over meerdere jaren afschrijft.

De Nederlandse eigenaar VDL Bus moest opnieuw een kapitaalverhoging van 5 miljoen euro doorvoeren, nadat het hoofdkantoor in 2016 het kapitaal al met 12 miljoen euro had verhoogd. Maar Peter Wouters maakt zich geen zorgen. “We hebben altijd gezegd dat we eerst zwaar investeren om nadien de vruchten te plukken.” Het bedrijf houdt dan ook vast aan zijn doel om vanaf volgend jaar winst te maken. “We zitten nu op het kantelpunt van verlies naar winst”, zegt Wouters. “2018 is een overgangsjaar.”

Wouters is dan ook tevreden met de recente beslissing van de Vlaamse regering 14 miljoen euro extra vrij te maken voor de aankoop van extra elektrische bussen. “België loopt een achterstand op in vergelijking met andere Europese landen. We zijn het enige land die nog hybride bussen laat rondrijden.”

De Lijn bestelde deze lente, naast een laatste order dieselbussen, zijn eerste zeven elektrische bussen bij VDL. Maar de fabrieksdirecteur toont zich niettemin sceptisch over die bestelling.

“Zeven bussen zijn veel te weinig als eerste stap. Die elektrische bussen gaan rijden in twee steden (Leuven en Gent). Daar kan je dus niet eens de hele dienstregeling op één lijn mee verzorgen. In Nederlandse steden rijden bussen 24 uur per dag elektrisch. Dan kan je met drie bussen in een stad niet veel doen.”

Tegen 2025 moet De Lijn in de Vlaamse stadskernen puur elektrisch rijden. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts kan De Lijn de volgende jaren 1.200 groene bussen aankopen. Maar dat zullen nog altijd vooral hybride bussen zijn.

“Hybride bussen zijn niet zero-emissie”, zegt Wouters. “Er is een serieuze inspanning nodig om bussen in 2025 enkel elektrisch te laten rijden.”

  • “We zitten nu op het kantelpunt van verlies naar winst” aldus VDL Bus Roeselare.

Een reactie plaatsen

css.php