Belgische machinist rijdt opzettelijk te traag om ontslag af te dwingen

Belgische machinist rijdt opzettelijk te traag om ontslag af te dwingen

Een Belgische treinbestuurder heeft deze week met opzet met een slakkengangetje gereden om zijn twee treinen met flinke vertraging te laten aankomen. Hij doet dat om zo snel mogelijk ontslagen te worden, omdat hij aan de slag kan bij een privéspoorbedrijf. Dat schrijft Het Nieuwsblad.

‘Opération Escargot’ (Operatie Slak), noemt treinbestuurder Cedric Grumiaux uit Bergen het zelf. Dinsdag reed hij tijdens twee ritten met opzet veel trager dan normaal. Gevolg: hij arriveerde met 37 minuten vertraging in Luik, na zijn rit vanuit het station van Bergen. Eerder op de dag was hij ook al van Bergen naar Doornik geboemeld, en daar kwam hij aan met 13 minuten vertraging.

Een eenmansactie, zegt bestuurder Grumiaux. “Ik wil ontslagen worden, want ik heb al een contract bij een andere maatschappij. Daar zijn de voorwaarden veel beter. Maar de NMBS verplicht me om nog één jaar opzeg te doen. Dat is veel te lang, vandaar deze actie.” Grumiaux is niet de enige die weg wil bij de NMBS. “In ons depot zijn er wel zeventig die de overstap willen maken naar de privé.”

Voor heel België zijn er geen officiële cijfers, maar in vakbondskringen valt te horen dat één op de tien bestuurders op dit moment in zijn opzegtermijn zit. Alles samen telt de NMBS iets meer dan 3.500 machinisten.

Maar om een uittocht van NMBS-machinisten tegen te gaan, is het sinds 2016 zo dat ontslagnemers een opzegtermijn van een jaar hebben. Ze moeten ook een rendementsvergoeding betalen: een terugbetaling van wat in hun opleiding van een jaar is geïnvesteerd, met een maximum van 10.000 euro, afhankelijk van hun dienstjaren.

“Wij hadden vorig jaar 400 vacatures voor treinbestuurders”, zegt woordvoerder Dimitri Temmerman van de NMBS in De Standaard: “Ik wil er wel op wijzen dat we die hebben kunnen invullen. We maken hun job zo aantrekkelijk mogelijk, en we zullen met de vakbonden de kwestie bespreken.”

Ook met Cedric Grumiaux van ‘Operatie Slak’ volgt een gesprek. “Mijn doel is bereikt”, zegt hij. “Ik zal ontvangen worden door het management. Om over onze situatie te praten. Ik begrijp dat ik een sanctie riskeer. Ze kunnen me in theorie op staande voet ontslaan. U begrijpt dat ik dat niet erg zou vinden.”

  • Belgische machinist rijdt opzettelijk te langzaam om ontslagen te worden.

Een reactie plaatsen

css.php