Bonden willen convenant met meer inspraak en baanzekerheid voor taxichauffeurs: ‘Stedendriehoek’-problemen waren te voorkomen geweest

Bonden willen convenant met meer inspraak en baanzekerheid voor taxichauffeurs: ‘Stedendriehoek’-problemen waren te voorkomen geweest

De problemen met het speciaal vervoer in de Stedendriehoek waren grotendeels te voorkomen geweest, als er beter was geluisterd naar de taxichauffeurs. Dat stelt Agostino di Giacomo Russo van vakbond CNV Vakmensen. De bonden (CNV Vakmensen en FNV Taxi) pleiten maandagavond tijdens een rondetafelgesprek in Twello voor een convenant met de negen verantwoordelijke gemeenten. “Onze boodschap aan de politiek is helder: neem de werkvloer nu eens serieus en geef de werknemers meer inspraak.”

Er is veel mis met het leerlingen- en zorgvervoer in de Stedendriehoek, bleek eerder al uit een extern rapport. Vooral sinds augustus van dit jaar zijn er grote problemen bij PlusOV (verantwoordelijk voor inkoop en planning van het speciaal vervoer in de negen gemeenten van de Stedendriehoek). Het gevolg is dat leerlingen of zorgbehoevende ouderen te laat of zelfs helemaal niet worden opgehaald. Of te lang in de auto moeten zitten, omdat de route onnodig lang is gemaakt.

“Heel erg natuurlijk, zeker bij zo’n kwetsbare groep. De taxichauffeurs proberen hun werk zo goed mogelijk te doen, maar door de chaos bij PlusOV lukt dat vaak niet. Intussen krijgen ze wel alle shit over zich heen. Veel chauffeurs zijn er letterlijk ziek van geworden”, zegt Di Giacomo Russo. “De problemen bij PlusOV zijn ook de politiek aan te rekenen. De gemeenteraden moeten hun verantwoordelijkheid nemen en de politiek verantwoordelijke wethouders hierop aanspreken.”

Herbert Römer van FNV Taxi: “Het uitgangspunt zou moeten zijn de zorg voor de mensen en niet enkel de financiën. Ook de communicatie tussen de taxichauffeurs en  Plus OV is slecht. Op vragen of verzoeken van chauffeurs wordt niet of nauwelijks gereageerd. Ook zijn veel chauffeurs in dienst van een uitzendbureau en hangen tussen het uitvoerend bedrijf, het uitzendbureau en Plus OV in.”

CNV Vakmensen en FNV Taxi pleiten voor een convenant, waarin de inspraak van taxichauffeurs en planners wordt vastgelegd. “Die medezeggenschap is nu niet goed geregeld. Dat is raar. We hebben het hier over meer dan duizend taxichauffeurs en planners, die hun werk graag goed willen doen en gehoord willen worden. Het gaat om vakmensen, die het werk al jaren doen, de routes kennen en weten wat er nodig is. Bijvoorbeeld dat het ook belangrijk is om even de tijd te krijgen om kennis te maken met leerling en ouders, zodat ze weten waar ze rekening mee moeten houden. Daar hebben ze helemaal geen tijd voor gekregen.”

De bonden vragen van de politiek – naast meer inspraak voor de werkvloer – om ook iets te doen aan de vele onzekere contracten van de taxichauffeurs in de Stedendriehoek. Di Giacomo Russo: “Ik vind het van de zotte dat verreweg de meeste chauffeurs – in opdracht van de overheid nota bene – op onzekere contracten moeten werken: als uitzendkracht, flexwerker of met kort tijdelijk contractje. Ze doen belangrijk en structureel werk: het vervoeren van kwetsbare mensen. Kijk eens naar de postbedrijven, denk ik dan. Daar geldt binnenkort een norm van minimaal 80% vaste contracten. En dan gaat het nog om het vervoer van postpakketjes. Dan moet je toch als politicus achter je oren krabben. Hoe bestaat het dat we onze taxichauffeurs zo laten bungelen? Waarom zorgen we met elkaar niet voor meer baanzekerheid?”

  • Vakbonden: ‘De problemen in de Stedendriehoek waren te voorkomen geweest.’  

Een reactie plaatsen

css.php