Boze Amsterdamse taxichauffeurs protesteren morgen te voer

Boze Amsterdamse taxichauffeurs protesteren morgen te voer

FNV Taxi verwacht morgen, donderdag 18 april, zo’n 1.200 taxichauffeurs die vanaf 12.15 uur drie kwartier meelopen in een protestmars van vakbond FNV Taxi door het hart van Amsterdam. Een week eerder protesteerden hun collega’s in heel Duitsland tegen een deregulering van de taxisector. In hun eerste demonstratie in Berlijn gingen deze Taxifahrer ook te voet, omdat de demonstratie te laat was aangemeld en de politie geen ordelijk verloop kon garanderen.

In Amsterdam zou de demonstratie plaatsvinden op de Dam, maar omdat die vrijwel onbereikbaar is per auto, kozen de organisatoren voor deze aanpak. De taxichauffeurs eisen een gelijk speelveld in de taximarkt, waarbij dezelfde regels gelden voor alle rijders, of ze nu werken voor een taxicentrale/TTO of bijvoorbeeld Uber.

“De problemen stapelen zich op,” zegt Minke Jansma van FNV Taxi: “Bij velen staat het water aan de lippen, de markt is verzadigd. Bovendien is er sprake van oneerlijke concurrentie en schijnconstructies. We eisen volumebeleid: een gemeente moet kunnen ingrijpen als er te veel chauffeurs zijn.”

Irene van Hest van FNV Zelfstandigen voegt daar aan toe: “De vakbekwaamheidstoets voor chauffeurs moet weer worden ingevoerd. Die is in 2016 afgeschaft waardoor platforms vrij spel hebben gekregen. Nu kan een jongere met amper rijervaring taxichauffeur worden. Dit leidt tot gevaarlijke situaties. Ook gaan deze beginnende taxichauffeurs via schijnconstructies werken, omdat ze zelf geen idee hebben hoe ze ondernemer moeten zijn.”

De chauffeurs die rijden voor een TTO (naar schatting 4.500 op de 6.000 chauffeurs in de stad) vinden dat de markt wordt overvoerd door Uberchauffeurs, die niet – zoals zij – hoeven te voldoen aan allerlei regels over onder meer vakbekwaamheid. Dat leidt volgens hen tot oneerlijke concurrentie en gevaarlijke situaties. Bovendien vinden ze dat de vele schades die de Ubers rijden ertoe leiden dat de verzekeringskosten van reguliere taxi’s de hoogte in schieten. De gemeente moet ingrijpen, vinden de boze chauffeurs, en ze bieden daarom wethouder Sharon Dijksma (Verkeer en Vervoer) een petitie en het ‘Gouden Daklicht’ aan.

De Amsterdamse taxichauffeuse Laetitia is één van de chauffeurs die morgen meedoet. “De gemeente Amsterdam heeft totaal geen inzicht in hoeveel chauffeurs voor Uber rijden, laat staan dat er wordt gehandhaafd op regels waar wij als beroepschauffeurs aan gebonden zijn. Dit moet stoppen, genoeg is genoeg!”

De chauffeurs die via een schijnconstructie werken, pachten een vergunning van een vergunninghouder, leasen een voertuig via een tussenpersoon of de vergunninghouder en rijden enkel voor één opdrachtgever. Er is geen sprake van zelfstandigheid en na aftrek van alle kosten blijft er nauwelijks iets over om van te leven. Maar stoppen is geen optie meer, vanwege de leaseverplichtingen waar ze aan vastzitten.

Noodgedwongen werken deze chauffeurs vele uren om maar uit de kosten te kunnen komen, wat de veiligheid niet ten goede komt. Daarnaast zijn er vergunninghouders die de chauffeurs zwart en/of in contanten uitbetalen. Belastingen en sociale premies worden zo niet afgedragen. Jansma: “De inspectiediensten doen te weinig om dit soort schijnconstructies en belastingontduiking te stoppen.”

  • Boze Amsterdamse taxichauffeurs protesteren morgen te voet. Wethouder Dijksma, uit haar Haagse verleden tpch al goed bekend met taxiregulering, ontvangt een petitie en het ‘Gouden Daklicht’.

Een reactie plaatsen

css.php