Britse rechter: Uber heeft rechters en vergunningverleners ‘ernstig misleid’; Londense ‘cabbies’ in beroep tegen Uber-vergunning

Britse rechter: Uber heeft rechters en vergunningverleners ‘ernstig misleid’; Londense ‘cabbies’ in beroep tegen Uber-vergunning

De toekomst van Uber in Londen – een van de belangrijkste markten voor het bedrijf – hangt opnieuw aan een zijden draadje nu een rechter van het Hooggerechtshof de Londense taxichauffeurs toestemming heeft gegeven om in beroep te gaan tegen de beslissing van hoofdmagistraat Emma (Lady) Arbuthnot om Uber een tijdelijke vergunning te verlenen in de Britse hoofdstad, aldus ondermeer de Daily Mail.

Niet veel later bleek dat de echtgenoot van Lady Arbuthnot – een voormalig conservatief parlementslid – nauwe banden had met Uber. Hij adviseerde klanten van zijn strategiebureau ondermeer te investeren in Uber. De rechter van het Hooggerechtshof die het beroep toestond, stelde dat Uber rechters en vergunningverleners eerder “ernstig had misleid.”

Tijdens het IRU Taxi Forum in Keulen, afgelopen vrijdag tijdens de Europese Taximesse, had Steve McNamara van Londen’s Licensed Taxi Drivers Association (LTDA) al duidelijk gemaakt dat de oorspronkelijke vergunningverlening aan Uber in 2011 “op een schaamteloze manier” was gegaan. Lobbyisten en andere vertegenwoordigers van het Amerikaanse bedrijf bleken uitermate nauwe banden te hebben tot in de hoogste regionen van de Conservatieve Partij. De beslissing van rechter Lady Arbuthnot in Uber’s voordeel zal dan ook worden herzien.

In zijn bijdrage aan het Taxi Forum zei McNamara ook dat “vele mensen in Londen genoeg beginnen te krijgen van de smoesjes van Uber en elke dag zien hoe de duizenden auto’s van het bedrijf Londen verstikken. De taxisector ziet klanten terugkomen en wij hebben er vertrouwen in dat wat krom gegroeid is in de laatste jaren, in korte tijd weer rechtgezet kan worden.”

Waren er in 2011 zo’n 60.000 private hire-voertuigen (huurauto’s met chauffeur), afgelopen jaar was dit aantal al gestegen tot 120.000. In al die tijd bleef het aantal taxi’s op 23.500. Net als in New York City leidde de groei van Uber ook in het Londense centrum tot een verstikkende congestie. Anders dan zijn New Yorkse tegenhanger, heeft de Londense burgemeester niet de mogelijkheid om de toename van Uber-voertuigen aan banden te leggen met een maximum aantal voertuigen.

In de laatste hoorzitting zei rechter Walker dat Uber de toezichthouder en de rechtbank ernstig had misleid en stond een rechterlijke toetsing toe, waarbij hij zei dat Lady Arbuthnot misschien een fout heeft gemaakt door de tijdelijke vergunning toe te staan. Lady Arbuthnot stelde dat ze zich niet bewust was van de connectie met het werk van haar man.

Vergunningverlener ‘Transport for London’ (TfL) verlengde Uber’s vergunning vorig jaar niet omdat er twijfels waren over de operationele kwaliteit van het bedrijf. TfL noemde Uber niet ‘fit and proper.’ Dit had te maken met het feit dat Uber ernstige strafbare feiten van chauffeurs niet meldde en met de wijze waarop het de controles op haar chauffeurs uitvoerde.

Uber bekritiseerde de beslissing dat het geen nieuwe vergunning zou krijgen: “Het laat de wereld zien dat, in plaats van open te zijn, Londen gesloten is voor innovatieve bedrijven.” Het tekende beroep aan tegen de beslissing en rechter Lady Arbuthnot gaf het bedrijf in beroep enkele maanden gelden een tijdelijke vergunning voor 15 maanden. Tijdens de hoorzitting onder voorzitterschap van Lady Arbuthnot gaf het bedrijf toe ‘ernstige fouten’ te hebben gemaakt, maar zei het ook dat er vele hervormingen waren doorgevoerd.

  • Britse rechter: ‘Uber heeft rechters en vergunningverleners misleid.’ Londense taxichauffeurs gaan in beroep tegen toekenning vergunning aan Uber.

Een reactie plaatsen

css.php