Brussels Airport en Schiphol in top tien van duurste Europese luchthavens voor taxiritten

Brussels Airport en Schiphol in top tien van duurste Europese luchthavens voor taxiritten

Brussels Airport en Schiphol zijn te vinden in de top 10 van duurste Europese luchthavens om een taxi te nemen. Het duurste vliegveld blijft Genève Airport, waar taxireizigers 5,67 euro per kilometer betalen. In Brussel betaal je 3 à 5 euro per kilometer voor een ritje van de luchthaven naar het stadscentrum. Brussels Airport staat daarmee op de zesde plaats in de top 10 van duurste Europese luchthavens om een taxi te nemen. Dat blijkt uit een onderzoek onder 50 luchthavens van de Nederlandse reiswebsite Vliegveldinfo.nl in samenwerking met AirMundo.com. Een manco aan het onderzoek is, dat voorafgeboekte luchthavenritten – bijvoorbeeld bij Taxiboeken.nl – niet zijn meegenomen in de vergelijking.

De Schipholtaxi’s rekenen tussen de luchthaven en het Amsterdamse stadshart (15 km) zo’45 euro. In Brussel zijn luchtreizigers hetzelfde bedrag kwijt voor 17 km. Volgens Guus Wantia van Vliegveldinfo.nl in De Telegraaf zijn de taxitarieven sinds 2010 nauwelijks gestegen op Schiphol. “Dit in tegenstelling tot het parkeren, dat juist fors duurder is geworden. Dat komt ook door strenger toezicht op de juiste prijzen.”

In het Airport Taxi Report Summer 2018 worden de taxitarieven van de 50 drukst bezochte Europese luchthavens naast elkaar gelegd. Het duurste vliegveld is Genève Airport, waar taxireizigers 5,67 euro per kilometer betalen. Ook de tweede plaats is, met Zürich Airport (5 euro per km), weggelegd voor een Zwitserse luchthaven.

De top vijf wordt vervolledigd door de luchthavens in Kopenhagen, Nice en Düsseldorf. De vijf goedkoopste vliegvelden van Europa liggen allemaal in Turkije. Gemiddeld kost een taxiritje van luchthaven naar stadscentrum in Europa 40 euro, zo berekenden de onderzoekers. Door de relatief lange afstanden naar hartje stad zijn de Londense vliegvelden in absolute bedragen het duurst. Daar betalen reizigers al gauw ruim 100 euro. Een luchthaventaxi in het Turkse Antalya kost € 7.00.

“Door toegenomen transparantie is het tegenwoordig veel makkelijker om vast te stellen wat de prijzen zijn voor luchthaventaxi’s in Europa, het is niet meer de willekeur die regeert.” aldus Guus Wantia van Vliegveldinfo.nl. “Het internet heeft hierin de voornaamste rol gespeeld. Hiernaast treden vliegvelden en steden tegenwoordig strenger op tegen misstanden, waardoor het voor taxichauffeurs minder makkelijk is om reizigers te veel te laten betalen.”

Enkele Europese steden hanteren tegenwoordig vastgestelde prijzen voor een taxirit tussen het vliegveld en de stad, om duidelijkheid te scheppen voor met name buitenlandse reizigers. Bekende voorbeelden hiervan zijn Madrid Barajas Airport (€ 30) en Rome Fiumicino Airport (€ 48).

Het internet en ook de bekende taxi apps zoals Uber hebben een rol gespeeld in het scheppen van duidelijkheid. Veel reizigers weten al voor vertrek wat zij op de plaats van bestemming moeten betalen voor een taxi, of hebben zelfs al een taxi geboekt. Steeds meer reizigers boeken tegenwoordig een taxi online, te vergelijken met een vliegticket, hotel en huurauto. Dit doen reizigers doorgaans enkele weken, dagen (pre-booked taxis), uren of minuten (on-demand taxis) voor vertrek.

  • Met name Zwitserse luchthaventaxi’s rekenen pittige prijzen.

Een reactie plaatsen

css.php