Busworld organiseert eerste vakbeurs in Almaty, Kazachstan

Busworld organiseert eerste vakbeurs in Almaty, Kazachstan

Van 25 tot 27 juni organiseert Busworld zijn tweede nieuwe tentoonstelling in 2019. Deze keer gaat Busworld naar Almaty, de grootste stad van Kazachstan. Waarom Kazachstan? Wat is de aantrekkingskracht van Kazachstan en het potentieel voor busconstructeurs, leveranciers en servicespecialisten?

Deze ruwe diamant heeft zeker iets te bieden. Kazachstan was de laatste van de Sovjetrepublieken onafhankelijk werd na het einde van de Sovjet-Unie in 1991. Kazachstan blijft nauw verbonden met Rusland en is lid van het Gemenebest van Onafhankelijke Staten.

Het gebied van Kazachstan van 2.700.000 km2 is even groot als West-Europa en telt slechts 18,5 miljoen mensen. De helft van hen woont in stedelijke gebieden. Een klein deel van Kazachstan ligt ten westen van de Oeral en wordt daarom beschouwd als in Oost-Europa. De hoofdstad is Astana, maar de grootste stad is Almaty. De regering verhuisde in 1997 naar de hoofdstad.

Het land is economisch de dominante natie in de noordelijke regio van Centraal-Azië. Het is goed voor 60% van het BBP van de regio. Kazachstan heeft de grootste en sterkst presterende economie in de regio. Naar schatting vloeide er sinds 1993 meer dan $ 40 miljard aan buitenlandse investeringen naar Kazachstan in de sectoren aardolie, aardgas en delfstoffenwinning. Het land heeft aanzienlijke reserves aan uranium, chroom, lood, zink, mangaan, koper, steenkool, ijzer en goud. Met zijn ‘Kazachstan 2050′-strategie wil het land in 30 jaar tijd een van de Top 30-wereldeconomieën ter wereld zijn.

Een grootschalig project genaamd ‘New Silk Road’ op het grondgebied van Kazachstan verbindt de continenten met de trein. Dit zal Kazachstan transformeren tot het grootste zakelijke en transitcentrum van de regio. Letterlijk wordt het de brug tussen Europa en China. Kazachstan is ook bezig met de ontwikkeling van een interregionale keten van routes. Deze routes liggen in het hart van de regio Centraal-Azië en verbinden andere regio’s zoals Rusland, China, Oezbekistan en dergelijke.

Daarnaast is Kazachstan ook een interessante busmarkt. De steden hebben geïnvesteerd in nieuwe lagevloerbussen uit West-Europa, China en Korea. Een paar jaar geleden leverde Iveco 350 bussen, aangedreven door CNG aan Astana. Deze werden allemaal geleverd voor de Wereldtentoonstelling in Astana in 2017 met als thema ‘Energie van de toekomst’.

Kazachstan begon onlangs zichzelf te promoten als een toeristische bestemming. De ontwikkeling van deze nieuwe toeristische activiteit zal een serieus niveau van vervoersinfrastructuur vereisen, waaronder nieuwe busroutes, nieuwe bus- en touringcardiensten en last but not least: nieuwe wagenparken. Er is een beperkte binnenlandse productie van bussen en touringcars, wat geweldige kansen betekent om deze opwindende en groeiende markt te bedienen.

Meer info: www.busworldcentralasia.org

  • Busworld trekt naar Almaty, Kazachstan in juni.

Een reactie plaatsen

css.php