BYD produceert 50.000e volledig elektrische bus

BYD produceert 50.000e volledig elektrische bus

BYD, fabrikant van onder meer volledig elektrische bussen, bereikte een belangrijke mijlpaal. Slechts negen jaar na de productiestart liep op 18 januari 2019 de 50.000e volledig elektrische stadsbus van de productielijn. De 12 meter lange volledig elektrische BYD-bus is geproduceerd in de BYD-fabriek in Hangzhou en is onderdeel van een order voor 26 elektrische bussen voor de Spaanse markt.

BYD heeft het grootste aanbod volledig elektrische bussen ter wereld en bedient klanten in 300 steden verspreid over de globe. De 50.000e volledig elektrische bus van BYD is bestemd voor Badajoz, de hoofdstad van de gelijknamige provincie in het zuidwesten van Spanje. Vanaf komend voorjaar wordt de volledig elektrische bus van Spanje ingezet door busmaatschappij TUBASA.

BYD is sinds 2017 actief op de Spaanse markt voor elektrisch busvervoer. Met bestellingen uit verschillende Spaanse steden waaronder Valencia, Badalona en Badajoz is BYD de enige succesvolle Chinese aanbieder op de Spaanse markt voor elektrische bussen.

“BYD heeft een vlekkeloze staat van dienst als het gaat om erkenning voor en vertrouwen in onze producten,” zegt Wang Chuanfu, algemeen directeur en bestuursvoorzitter van BYD Company Limited. “BYD geldt als de ‘gouden standaard’ binnen de markt voor volledig elektrische bussen dankzij ongeëvenaarde productkwaliteit, korte levertijden en hoogwaardige oplossingen op het gebied van batterijtechnologie, elektromotoren en elektronica. Dat wij samen met onze klanten deze mijlpaal hebben bereikt, is niet alleen een positieve ontwikkeling voor de Chinese elektrische voertuigindustrie. Het is een positieve ontwikkeling voor de gehele wereld.”

De eerste volledig elektrische bus van BYD, de 12 meter lange bus van het type K9, werd in 2010 gebouwd in Changsha. Sindsdien heeft BYD het aanbod elektrische voertuigen gestaag uitgebreid. Met de Public Transportation Electrification-strategie van 2010 levert BYD een bijdrage aan de vermindering van schadelijke emissies. De inzet van 200 elektrische K9-bussen tijdens de 26e Summer Universiade in Shenzhen in 2011 was een belangrijk keerpunt voor het bedrijf: het maakte van BYD de eerste commerciële fabrikant van bussen met alternatieve aandrijving.

Inmiddels zijn de volledig elektrische bussen van BYD gemeengoed in grote Chinese steden zoals Beijing, Guangzhou, Shenzhen, Tianjin, Hangzhou, Nanjing, Changsha en Xi’an, en in middelgrote en kleinere steden verspreid door het land. Ook buiten de Chinese markt is sprake van een grote vraag naar elektrisch busvervoer.

Sinds de levering van 35 elektrische bussen aan Amsterdam Schiphol is BYD uitgegroeid tot een internationale fabrikant die gevestigde namen als Transport for London, Los Angeles Public Transport Co., Sydney Airport, Stanford University en Facebook tot zijn klanten mag rekenen.

  • De 50.000eelektrische BYD-bus verlaat de fabriek in Hangzhou.

Een reactie plaatsen

css.php