Chaos bij DB; Arriva in de etalage?

Chaos bij DB; Arriva in de etalage?

Steeds meer treinen die niet op tijd rijden, hogere schulden en mogelijk binnenkort de volgende winstwaarschuwing: de situatie bij de Deutsche Bahn is zo verontrustend dat de nieuwe CEO Richard Lutz een brandbrief emailde naar zijn leidinggevenden.

Lutz en zijn collega’s van de Raad van Bestuur tracteerden hun medewerkers afgelopen vrijdag op een werkelijk verbluffende brief. Al in de eerste paragraaf maakt Lutz zijn punt: De groep bevindt zich “in een moeilijke situatie”, die de afgelopen maanden niet is verbeterd, maar juist is verslechterd. “Helaas is er niets positiefs om over uit te weiden”, zegt de machtigste DB-man.

Het document, dat Der Spiegel en andere Duitse media onthuldden, is een niets ontziende analyse en een wanhopige oproep aan alle leidinggevenden: “We moeten samen bewegen om de maatschappij weer op de rails te krijgen!”, aldus Lutz, die aan het eind van de zin een fors uitroepteken toevoegde.

‘Pünktlich’ kunnen de Duitse treinen allang niet meer worden genoemd. Staatsbedrijf Deutsche Bahn zucht bovendien onder de schulden en de kosten van de Duitse spoorwegen zijn opgelopen tot kritische hoogte. Topman Lutz slaat met zijn medebestuurders alarm over de situatie. “Drastische maatregelen” zijn nodig voor de gewenste maar uitblijvende ommekeer bij DB, staat er in de brandbrief.

De brief kwam via de Duitse media afgelopen weekend in de publiciteit. Het bedrijfsresultaat van Deutsche Bahn is volgens hem ver weggezakt onder het niveau van een jaar geleden. De doelstellingen die al waren teruggeschroefd zouden in de verste verte niet worden gehaald.

Lutz vreest dat een derde winstwaarschuwing binnen een paar maanden de financiële positie ‘verder destabiliseert’ en het vertrouwen en de goodwill van de eigenaar en het publiek ‘verder beschadigt’. Woordvoerders weigerden vooralsnog commentaar op de brief van vier kantjes van de zeskoppige raad van bestuur. Lutz wil de onderneming strakker aansturen vanuit de raad van bestuur. De afzonderlijke bedrijfsdomeinen werken volgen hem onvoldoende samen. Hij roept op tot onmiddellijke actie.

Vrijdag maakte Deutsche Bahn bekend de treinvertragingen onvoldoende onder controle te hebben. Ook Nederlandse reizigers zijn de dupe, schreef het FD. Drie van de tien langeafstandstreinen van de Deutsche Bahn kwamen te laat aan in augustus. Dat is een verdere verslechtering ten opzichte van de maanden juni en juli en de slechtste score sinds 2015. Deutsche Bahn wijdt de vertragingen aan storingen op voertuigen en infrastructuur en aan bosbranden als gevolg van de hittegolf in Europa. Reizigers in Duitse treinen krijgen doorgaans een deel van hun ticket gecompenseerd als de vertraging langer is dan een uur. 

De hogere vertragingen hebben impact op de winstcijfers. Daarnaast kampt Deutsche Bahn met problemen in het verliesgevende goederenvervoer van DB Cargo. Lutz heeft in het voorjaar nog zware investeringen in treinen en het spoorwegnet aangekondigd, ondanks de schuld van tegen de €20 mrd. De federale regering heeft de grens getrokken bij €20,4 mrd, maar die lijkt snel gepasseerd te worden.

Volgens interne berekeningen loopt de schuld tot 2023 tot de €25 mrd als er niet wordt ingegrepen. Volgens Handelsblatt wordt McKinsey ingeschakeld om Deutsche Bahn van raad te voorzien. De zakenkrant schrijft verder dat net als een paar jaar geleden wordt overwogen dochteronderneming Arriva, ook zeer actief in Nederland, (deels) in de verkoop te doen. Dat zou naar schatting €4,5 mrd kunnen opleveren.

Deutsche Bahn zag de vorige topman begin vorig jaar vertrekken. Na ruim een jaar heeft Lutz de problemen op het bord van zijn voorganger niet kunnen wegnemen. Het Duitse spoorbedrijf staat al jaren voor de opgave om zichzelf te moderniseren, betere resultaten te laten zien en meer treinen op tijd te laten rijden.

De slechte inkomenssituatie is ondermeer te wijten aan een kortingsgevecht met Flixbus/Flixtrain. De DB-tarieven dekken niet de kosten. Vooral omdat de spoorwegen er duidelijk niet in slagen om efficiënter te worden. Een zeer belangrijke kwaliteitsindicator is stiptheid. Ze was, aldus Lutz, “verder uitgegleden” en in augustus “lager dan 76 procent”. Lutz herinnert zich dat dit slechter is dan 2015, toen de groep begon met het project ‘Zukunft Bahn’. Doel is een stiptheid van 80 procent op alle langeafstandstreinen.

• Chaos bij DB; Arriva opnieuw in de etalage?

Een reactie plaatsen

css.php