Connexxiondirecteur Eric van Eijndhoven: “Bus is vaak de slimste keus”

Connexxiondirecteur Eric van Eijndhoven: “Bus is vaak de slimste keus”

Eric van Eijndhoven, directeur openbaar vervoer van Connexxion, merkt in Het Parool op dat de hoofdstad slechter bereikbaar wordt. Hij staat vaker met zijn auto in de file en moet in de trein meestal staan. “Niet omdat de NS het zo slecht doet, maar heel veel mensen willen tegenwoordig graag naar Amsterdam. Economische groei wordt altijd gezien als iets positiefs, maar als je daardoor moet staan in de trein, ervaar je die economische groei helemaal niet zo.”

Bij OV voor Amsterdam zullen velen allereerst aan het GVB denken, maar het net van busbedrijf Connexxion sluit zich langzaam rond de stad. In Zaandam en het Gooi verzorgt Connexxion het openbaar vervoer al een tijdje, ook Haarlem en de IJmondgemeenten hebben wederom voor 10 jaar Connexxion gekozen. En concessiegebied Amstelland-Meerlanden, waar Schiphol en Zuidoost onder vallen, is opnieuw in handen van het busbedrijf gevallen.

Hier wil Connexxion, onderdeel van de mondiale OV-gigant Transdev, de reizigers laten zien waar het de afgelopen jaren in heeft geïnvesteerd. Er zullen 24 uur per dag veel meer bussen rijden tussen de luchthaven en de omgeving, belooft Van Eijndhoven. Alle plaatsen in de regio waar meer dan 10.000 mensen wonen, krijgen een directe busverbinding met Schiphol.

Gloednieuwe dubbeldekkers van VDL en 100 elektrische bussen moeten bewijzen dat de bus een volwaardig alternatief is voor de auto of rails. Want er valt nog wat te winnen: het debat over de toekomst van het Amsterdamse ov vooral wordt gevoerd in termen van nieuwe tram- en metrolijnen. Ook nu IJburg dichtslibt door de beperkte capaciteit van tram 26, ligt de focus op het verlengen van de bestaande trams – met als nadeel dat die pas eind 2019 beschikbaar zijn.

Rails moeten lang gebruikt worden om rendabel te zijn

Volgens Van Eijndhoven moeten overheden anders nadenken over bus versus tram. “Over drie jaar wordt 85 procent van onze buskilometers rondom Schiphol elektrisch gereden, net als de tram. Ook de capaciteit van onze 21 meterbussen is met 191 passagiers groter dan die van een standaard tram.”

“Bovendien kan een bus bij een stremming ergens omheen en kunnen wij bij drukte veel dichter achter elkaar aanrijden dan trams en metro’s.” En dat tegen veel lagere aanschafkosten, want door de benodigde rails en stations zijn tram- en metroverbindingen schreeuwend duur. “Weet jij nog hoeveel de Noord/Zuidlijn heeft gekost? Door bussen is er minder subsidie per kilometer nodig. Wij doen ook treinen, metro’s en trams in andere steden, dus ik preek niet voor eigen parochie. Wie de argumenten bij elkaar optelt, komt meestal bij de bus uit.”

Lees verder…

https://www.parool.nl/amsterdam/connexxiondirecteur-eric-van-eijndhoven-bus-is-vaak-de-slimste-keus~a4518158/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_campaign=shared%20content&utm_content=paid&hash=223af1e1c1f5ad688c5ed779b35eaf794bc4c4de

  • Connexxiondirecteur Eric van Eijndhoven: “Bus is vaak de slimste keus”

Een reactie plaatsen

css.php