CROW-NDOV werkt aan verbetering reisinformatie bij extreem weer

CROW-NDOV werkt aan verbetering reisinformatie bij extreem weer

Onjuiste reisinformatie bij extreem weer en stakingen. Hoe komt dat? 

In de afgelopen periode kampte het openbaar vervoer met grote verstoringen, onder andere door stakingen, sneeuw en storm. Via diverse (sociale) media bleek opnieuw dat het geven van juiste reisinformatie in dit soort situaties een grote uitdaging is. Helaas lukte het niet om reizigers op alle plaatsen goed te informeren. Hoe komt dat?

Voordat reisinformatie op digitale borden en in apps verschijnt gaat de informatie door een keten van systemen. Elke schakel kan een probleem veroorzaken. Bij elke schakel zijn weer andere partijen betrokken. Dat zorgt ervoor dat je niet zomaar één ‘schuldige’ aan kunt wijzen of verantwoordelijk kunt maken voor de juistheid van informatie. De onderstaande afbeelding geeft de reisinformatieketen schematisch weer:

Alleen samenwerking, afstemming en het strakker inregelen van processen in de keten kan zorgen voor verbetering. Dat gaat uiteraard gepaard met de nodige technische analyses en aanpassingen. Zonder meteen te verzanden in diepgaande technische details kunnen we stellen dat op verschillende niveaus verbetering nodig is.

Wat ging er dan precies mis? Aan de input kant sturen vervoerders informatie naar de loketten en de NDOV-server. Via deze berichten communiceren vervoerders uitgevallen ritten en zogenoemde vrije teksten (extra informatie voor reizigers). Voor de experts; dat gebeurt geautomatiseerd via KV15 en KV17 berichten. Gebeurt dit niet, dan verschijnt een rit die niet gereden wordt wèl op displays en in reisplanners. Verwarrend voor de reiziger dus. In de praktijk blijkt dat het bij grote calamiteiten verschillende zwakke schakels in de keten zijn.

We nemen als voorbeeld de storm in december j.l. Toen bleek dat het niet alle vervoerders lukte om informatie op tijd en goed te communiceren door de keten heen. Ook bleek de NDOV-server niet snel genoeg met de grote aantallen berichten om te kunnen gaan en daardoor duurde de afhandeling van berichten te lang. Vervelend voor de reiziger, want die wil zo snel mogelijk actuele informatie. Daarnaast functioneerden sommige display-systemen niet als verwacht en werd de toegestuurde reisinformatie niet goed weergegeven. Kortom, op verschillende plaatsen en bij verschillende partijen in de keten is verdere verbetering nodig op dit vlak.

Het kan ook beter. Opvallend aan deze situatie was dat in bepaalde regio’s de informatievoorziening duidelijk beter op orde was. Dit was onder andere zichtbaar in gebieden waar het afgelopen jaar specifiek aandacht was voor reisinformatie bij verstoringen en de procesafspraken daaromheen.  En dat viel ook op bij reizigers. Ze werden in die gebieden beter en sneller geinformeerd. De komende maanden gaat NDOV samen met alle betrokken partijen aan de slag met het verder doorvoeren van verbeteringen op integraal niveau.

  • CROW-NDOV werkt aan verbetering reisinformatie bij extreem weer.

Een reactie plaatsen

css.php