Dag van de Rail in teken van innovatie

Dag van de Rail in teken van innovatie

Het centrale thema van de Dag van de Rail 2017 was innovatie. Aan goede ideeën voor de toekomst heeft het in spoorland zelden ontbroken. Maar doordat de spoor- en OV-bedrijven jarenlang slecht samenwerkten, is de implementatie hiervan er vaak bij ingeschoten. Wie tegenwoordig een congres als de Dag van de Rail bezoekt, bespeurt echter een werkelijke wil tot samenwerking.

De sector moet ook wel. Het vervoer, of het nu over het spoor is of over de weg, dreigt vast te lopen. NS-directeur Roger van Boxtel wordt niet moe dat te onderstrepen. “Als we niet heel snel gaan investeren, staat het vervoer over tien jaar vast.” Arriën Kruyt, voorzitter van reizigersorganisatie Rover, valt hem bij en geeft een reden: “Het probleem is dat de landelijke politici het probleem niet zien. Op provinciaal en gemeentelijk niveau hebben bestuurders een veel beter inzicht. Daar zie je ook resultaten van, zoals de elektrificatie van de Maaslijn, die tot stand is gekomen door samen optrekken van Rijk, provincies, gemeenten en OV-bedrijven.”

Corina de Jongh van de belangenorganisatie Railforum is toch hoopvol gestemd over de landelijke politiek. “Gesprekken die we hebben gevoerd met nieuw gekozen Kamerleden vond ik bemoedigend. Zij lijken meer open te staan voor grote investeringen in het ov.”

De branche heeft bij monde van de Mobiliteitsalliantie de vraag neergelegd om jaarlijks een miljard euro extra te investeren. Dan is het wel prettig om daar een prioriteitenlijstje bij te geven. Jammer is dat zowel Van Boxtel als ProRail-baas Pier Eringa die nog niet willen geven. Intussen gaan veel innovaties gewoon door. Het spoorboekloos rijden (zes maal per uur een trein) komt er aan, er komen steeds betere apps voor reizigersinformatie en de treinen rijden vrijwel volledig op groene stroom.

De vraag of er zelfrijdende treinen komen, is onvermijdelijk. Van Boxtel en Eringa zijn hierover al in oriënterend gesprek met machinisten. De technici onderzoeken intussen de mogelijkheden. Swarming is hier een van. Dit houdt in dat railvervoer wordt verzorgd met treinstellen voor maximaal honderd passagiers, die op afroep van reizigers voor komen rijden.

NS heeft, voor zover bekend voor het eerst, serieus laten onderzoeken of dit mogelijk is. Een simulatie van swarming in Noord-Holland laat zien dat het kan. De gemiddelde reistijd wordt hierdoor enkele minuten korter. Verrassend genoeg zijn vrijwel geen aanpassingen aan de stations en de infra nodig, afgezien van extra opstelsporen en wissels, zodat de voertuigen elkaar kunnen passeren. (Jan van den Berg)

  • Dag van de Rail in teken van innovatie.

Een reactie plaatsen

css.php