DB schaft nieuwe treinen voor langeafstandsverkeer aan; Talgo-treinen voor Berlijn-Amsterdam

DB schaft nieuwe treinen voor langeafstandsverkeer aan; Talgo-treinen voor Berlijn-Amsterdam

Vertragingen in treinen, tekort aan personeel, kapotte bruggen: de problemen bij Deutsche Bahn zijn enorm. Het concern heeft in ieder geval nieuwe maatregelen aangekondigd voor de toekomst.

Deutsche Bahn wil met de aanschaf van nieuw materieel reageren op de problemen in het langeafstandsverkeer. Dit jaar komen er 15 ICE 4 op de rails, vertelde DB’s Berthold Huber Der Spiegel. Ook zullen naar verwachting tien nieuwe intercity-dubbeldekkertreinen (IC2) operationeel zijn in 2019.

Ook werden er 23 nieuwe Eurocity-treinen besteld. Een totaal van 200 nieuwe treinen voor meer dan zes miljard euro zal in 2024 aan de vloot worden toegevoegd. Bovendien worden oudere ICE1- en ICE3-treinen gereviseerd. De Groenen riepen onlangs op het langeafstandsnetwerk uit te breiden naar steden die nog geen onderdeel van het netwerk zijn.

De DB wordt dagelijks bekritiseerd vanwege het gebrek aan stiptheid en problemen met de dienstverlening op veel langeafstandstreinen. De federale transportminister Andreas Scheuer (CSU) gaf DB-directeur Richard Lutz opdracht om hierover constant aan hem te rapporteren.

Met de nieuwe treinen wil de DB nu reageren op de uitspraak van directeur Huber “dat meer mensen dan ooit met onze ICE- en IC-treinen rijden.” Vorig jaar namen meer dan 145 miljoen reizigers langeafstandstreinen – 142 miljoen in het voorgaande jaar en 130 miljoen aan het begin van het nieuwe concept voor de lange afstand in 2015. “In 2030 zullen we in staat zijn zelfs 200 miljoen mensen over lange afstanden te vervoeren.”

Deutsche Bahn koopt ook in Spanje treinen: voor 550 miljoen euro kocht de DB 23 nieuwe langeafstandstreinen – in dit geval van het Spaanse Patentes Talgo. De afgesloten raamovereenkomst voorziet in de levering van maximaal honderd treinen, aldus Deutsche Bahn.

De eerste treinen moeten vanaf 2023 in gebruik worden genomen. Ze zullen volgens een woordvoerster van het bedrijf worden gebruikt op langeafstandsroutes die niet worden bediend door ICE-treinen: tussen Berlijn en Amsterdam, Keulen en Westerland en tussen Hamburg en Oberstdorf.

De Talgo-treinen moeten met snelheden tot 230 km/u. gaan rijden. Talgo heeft overigens onlangs een aantal belangrijke orders ontvangen: voor de Spaanse spoorwegmaatschappij Renfe bouwt het bedrijf tenminste 15 hogesnelheidstreinen. Daarnaast maakt Talgo deel uit van het consortium, dat de nieuwe spoorverbinding tussen de Saoedische Arabische pelgrimsteden Mekka en Medina aanlegt.

  • DB schaft nieuwe treinen voor langeafstandsverkeer aan; Talgo-treinen voor Berlijn-Amsterdam.

Een reactie plaatsen

css.php