De fusie tussen de treindivisies van Siemens en Alstom staat op kantelen

De fusie tussen de treindivisies van Siemens en Alstom staat op kantelen

Nu ook het Duitse Bundeskartellamt zich tegen de fusie van de treindivisies van het Duitse industriële concern Siemens en zijn Franse concurrent Alstom heeft gekant, raakt deze steeds meer uit beeld. Al eerder verzetten de mededingingsautoriteiten in Nederland, België, Groot-Brittannië en Spanje zich tegen het idee van een grote Europese treinenreus die een tegenwicht zou moeten vormen tegen de opkomende Chinese railindustrie. Al eerder leverde de Europese Commissie kritiek op de plannen, waarop de verschillende mededingingsautoriteiten volgden. De EU begon vorig jaar in juli al een diepgravend onderzoek naar de beoogde fusie. De EU concludeerde toen dat Alstom en Siemens gezamenlijk een te grote greep op de markt voor treinmateriaal en railsignalisatie zouden krijgen. Eurocommissaris van Mededinging Margrethe Vestager moet uiterlijk 18 februari over het plan besluiten

De aankoop van de treinendivisie van Alstom door Siemens heeft een zware politieke lading. De Franse en Duitse regering denken dat Siemens en Alstom gezamenlijk beter de concurrentie van Chinese treinenbouwers aan kunnen. Een Europese treinenreus is volgens hen nodig, om te voorkomen dat Chinese de internationale markt voor hogesnelheidstreinen inpalmen.

Siemens en Alstom gaven eerder al aan bereid te zijn delen van hun fusiebedrijf af te stoten: 4% van de omzet van het nieuwe bedrijf oftewel een waarde van € 600 miljoen. Het was de bedoeling Alstom’s signalisatietak te verkopen plus één van de technieken voor hogesnelheids- treinen, in casu de Pendolinotreinen die Alstom nu fabriceert. Onderdeel van de discussie is ook dat andere marktpartijen wellicht het Siemens Velaro- concept in licentie mogen bouwen. De mededingingsautoriteiten zijn van mening dat ondanks deze concessies Siemens-Alstom een te grote grip op de railmarkt zou houden.

  • Houdt Siemens-Alstom ondanks mogelijke concessies nog steeds een te grote grip op de railmarkt?

Een reactie plaatsen

css.php