De Lijn bevestigt opnieuw gunning grootste tramcontract voor De Lijn ooit (295 miljoen)

De Lijn bevestigt opnieuw gunning grootste tramcontract voor De Lijn ooit (295 miljoen)

De raad van bestuur van De Lijn heeft de bestelling van 24 lagevloertrams opnieuw gegund aan de Spaanse constructeur CAF. De CAF-order gaat om de eerste van mogelijk 7 schijven, goed voor een investering van 295 miljoen euro in 146 nieuwe trams. Omdat de voorstellen van CAF en Bombardier kwalitatief gelijkwaardig waren, gaf de betere prijs van CAF de doorslag. Beide fabrikanten maken intussen afspraken over een commerciële samenwerking.

Daarnaast heeft Bombardier ook een order van 23 miljoen euro gekregen voor het ombouwen van 53 Antwerpse Hermelijnentrams zodat deze gekoppeld kunnen rijden. Bij beide orders heeft de werkgelegenheid in de Brugse vestiging van Bombardier sterk meegespeeld. Dat bevestigt ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: “We hebben binnen de wettelijke mogelijkheden alles gedaan om de werkgelegenheid in Brugge te garanderen. Zowel de samenwerking tussen CAF en Bombardier voor het grote tramcontract als de nieuwe opdracht om de Antwerpse Hermelijntrams in Brugge aan te passen, betekenen nieuwe en concrete perspectieven voor de werknemers.”

Directeur-generaal Roger Kesteloot benadrukt het grote belang van de bestelling: “Deze aanbesteding van 146 trams is de grootste ooit in de geschiedenis van De Lijn en is broodnodig. De trams zijn een alternatief voor de verkeersdrukte in de grote steden en vervangen de oude Kusttrams en PCC’s. Om niet over één nacht ijs te gaan, hebben we ons huiswerk helemaal opnieuw gemaakt en second opinions gevraagd. Door onze beslissing uit te stellen, heeft het overleg tussen CAF en Bombardier over een mogelijke samenwerking kansen gekregen.”

Door het grote belang van de nieuwe trams voor haar reizigers en de noodzaak van een snelle levering, heeft De Lijn de gunning van 146 trams opnieuw grondig geëvalueerd en uitgebreider gemotiveerd. De nieuwe toewijzing komt tegemoet aan de bezwaren van de Raad van State. De Canadese constructeur Bombardier had daar beroep aangetekend tegen de vorige gunning.

Voor het aanvullend gunningsverslag werd de bedrijfszekerheid van de trams uit beide offertes opnieuw gevalideerd en werd de zogenaamde ‘total cost of ownership’ andermaal grondig doorgelicht. Deze omvat zowel de aankoopprijs als de kosten voor onderhoud en verbruik. Omdat de kwaliteit van beide trams gelijk liep, gaf de TCO de doorslag. Het voorstel van CAF was circa 25 miljoen of 5 procent goedkoper. CAF wil de trams bouwen in Spanje. Bombardier schreef in zijn voorstel dat bij de bouw van de trams een vijftal sites in Duitsland, Oostenrijk en Tsjechië betrokken zijn. De coördinatie, eindassemblage en tests waren voor Brugge.

De bestelling bestaat uit 7 schijven voor alles samen 146 trams: 66 voor Antwerpen, 18 voor Gent en 57 voor de kust. Daar komen er nog 5 bij als de Kusttram wordt doorgetrokken naar Veurne.

De eerste schijf bestaat uit 24 Kusttrams en heeft een waarde van 56,3 miljoen euro. Afhankelijk van de financiering door de Vlaamse regering kunnen nog 6 schijven volgen. Als het voorstel van gunning kan worden omgezet in een contract, worden de eerste trams geleverd na de zomer van 2019.

Met de aanbesteding wil de vervoermaatschappij haar tramvloot drastisch verder vernieuwen. Dat is nodig voor de geplande tramuitbreidingen, een hogere betrouwbaarheid en betere toegankelijkheid. De Kusttrams zullen 36 jaar oud zijn tegen de levering van hun opvolgers, de oudste PCC’s dateren van de jaren zestig van vorige eeuw (!).

De Lijn zal de Bombardier ook 53 Antwerpse Hermelijntrams laten ombouwen. De bedoeling is om de bestaande Hermelijntrams te koppelen. Zo kunnen er met evenveel ritten veel meer plaatsen aangeboden worden en stijgt het aantal reizigersplaatsen in de drukke premetro, de ruggengraat van het Antwerpse tramnet. Tegen eind 2020 moeten 53 trams klaar zijn. Deze opdracht heeft een waarde van ongeveer 23 miljoen euro en zal worden uitgevoerd door de Brugse vestiging van Bombardier, in samenwerking met Siemens België. De opdracht kan later uitgebreid worden met nog eens 31 trams.

  • CAF (hier de nieuwe Kusttram) en Bombardier ongetwijfeld beide tevreden met tramorders uit Vlaanderen.

Een reactie plaatsen

css.php