De Lijn wil passagiers vaker laten overstappen

De Lijn wil passagiers vaker laten overstappen

De Vlaamse openbaar vervoermaatschappij De Lijn wil zich hervormen tot een ‘een gelaagd openbaar vervoernet’. Passagiers moeten op verschillende manieren op de grote bus- of tramlijnen kunnen raken. Ze zullen daarbij dus ook vaker moeten overstappen. Reizigersorganisatie TreinTramBus plaats enkele kanttekeningen.

Dat schrijft de Vlaamse krant De Morgen maandag op basis van het nieuwe hervormingsplan dat de krant kon inkijken. De hele week schrijft de krant uitgebreid over mobiliteit.

De bovenste ‘laag’ van het openbaar vervoernet is het treinnet van de NMBS. Daarna komt het kernnet van bussen en trams. “Bij het kernnet moet je denken aan snelle corridors tussen belangrijke centra of in de steden”, zegt directeur-generaal van De Lijn Roger Kesteloot. “Nu kronkelt een bus op weg naar de stad nog al te vaak langs omliggende dorpen en wijken om zo veel mogelijk mensen op te pikken. Wij willen directe lijnen creëren.”

De bedoeling is dat de reiziger op die snelle corridors geraakt. Het aanvullend net kan bestaan uit bussen van De Lijn, maar ook andere initiatieven, zoals busjes van gemeenten, OCMW’s (sociale instellingen) en rusthuizen. Om alles in goede banen te leiden, wil De Lijn een soort overkoepelende taxicentrale oprichten.

Kesteloot geeft toe dat de passagier vaker zal moeten overstappen. In plaats van de kronkelbus naar de stad te nemen zal die eerst een bus, taxi of deelfiets moeten nemen om dan over te stappen op de hoofdlijn naar de stad. De structuur van De Lijn zal daarvoor behoorlijk overhoop gehaald worden volgens De Morgen. De provinciale afdelingen verdwijnen en Vlaanderen wordt opgedeeld in negentien ‘vervoersregio’s’. Vlaams Mobiliteitsminister Ben Weyts zegt er meteen bij dat De Lijn niet op meer geld moet rekenen voor de nieuwe initiatieven.

Reizigersorganisatie TreinTramBus kan zich over het algemeen vinden in de hervorming van De Lijn zoals die vandaag in De Morgen staat beschreven, maar maakt wel enkele kanttekeningen. “De reizigers hebben er baat bij dat de bus sneller is, maar de bussen maken vandaag kronkels om een bepaalde reden”, aldus Kees Smilde, die erop wijst dat de lijnen vaak via dorpskernen of rusthuizen rijden. “Er moet dan ook gekeken worden naar waar de reiziger staat.”

Het nieuwe plan zal ertoe leiden dat mensen meer moeten overstappen. “Niet iedereen houdt van overstappen, zeker de mensen die minder mobiel zijn”, stelt Smilde. Tot slot vreest TreinTramBus voor een versnippering door de inzet van initiatieven van de gemeenten. “Die zullen door de gemeenten zeer verschillend worden georganiseerd. Het mag niet zo zijn dat de mensen informatie moeten opzoeken op de websites van 308 verschillende gemeenten”, aldus Smilde. “Wij pleiten voor één bron van communicatie en één tarief.”

Lees verder: http://m.standaard.be/cnt/dmf20170904_03051894?_section=61051478&utm_source=standaard&utm_medium=newsletter&utm_campaign=ochtendupdate&&adh_i=53386915ef3c06e0719fdc22a88f9952&imai=&M_BT=224994037186

  • De Lijn haalt haar netwerk en filosofie compleet overhoop.

Een reactie plaatsen

css.php