De LijnGUARD: Nieuw systeem waakt over trams in Antwerpse premetro

De LijnGUARD: Nieuw systeem waakt over trams in Antwerpse premetro

In de nacht van afgelopen zaterdag op zondag nam De Lijn een nieuw spoorbeveiligingssysteem in gebruik. Dit waakt erover dat trams in de premetro niet te snel rijden of seinen negeren, zodat botsingen vermeden worden. Om zeker te zijn dat het systeem correct werkt, waren er zondag tot 13 uur testritten zonder reizigers in de premetro.

Het nieuwe spoorbeveiligingssysteem LijnGUARD neemt zondag de fakkel over van het vorige systeem, dat al 42 jaar in gebruik is. LijnGUARD zorgt ervoor dat de 815 trams per dag veilig door de donkere premetrotunnels kunnen rijden en niet botsen. Het systeem is al sinds april 2015 operationeel in de Reuzenpijp, op het traject van tram 8 (P+R Wommelgem – Astrid).

Een spoorbeveiligingssysteem bewaakt zowel de afstand tussen twee trams, hun snelheid als het respecteren van de seinen. Daarvoor zijn de 26 kilometer ondergrondse sporen van de premetro opgedeeld in een 130-tal secties. In elke sectie detecteert een spoorstroomkring of er een tram aanwezig is, en geeft die informatie via een glasvezelnetwerk door aan de computer. Zo kent het systeem de afstand tussen twee trams en berekent het hoe snel de achterop komende tram mag rijden. Een sein aan het begin van elke sectie geeft de toegelaten snelheid weer. Daarnaast meet het systeem ook of een tram niet sneller rijdt dan toegelaten. Gebeurt dat toch, dan wordt hij afgeremd.

Via een wifi-antenne op de seinen kan het systeem de tram nog voor het volgende sein laten weten of de toegelaten snelheid intussen verhoogd is. Dit verbetert de doorstroming en zorgt voor een natuurlijk rijgevoel bij de trambestuurders. Daarnaast wordt zo de capaciteit van de premetro ten volle benut. De tram krijgt immers meteen de juiste snelheid, in plaats van pas aan het volgende sein. Dankzij LijnGUARD kan de dispatching nu ook vanop afstand seinen en alarmen uitlezen, en wissels en seinen aansturen. Problemen kunnen zo sneller verholpen worden, vroeger moest een controleur daarvoor ter plaatse gaan.

Dat medewerkers van De Lijn LijnGUARD hebben uitgedacht, leverde een besparing op van 5 miljoen euro. Dat bedrag vroeg een studiebureau voor de opdracht. Naast uitgebreide testen door specialisten van De Lijn en de leveranciers van de onderdelen, valideerde een onafhankelijke keuringsinstantie het hele systeem. Het hele project ging van start in november 2009, was goed voor een investering van 35 miljoen en zal iets meer dan zeven jaar geduurd hebben. De laatste fase is de omschakeling in de nacht van 25 op 26 maart.

Meteen na de laatste rit van zaterdag 25 maart begonnen technici aan de overstap op het nieuwe systeem. De 126 seinen werden een voor een omgeschakeld en getest. Tegelijkertijd schakelden ook de 237 trams in de stelplaatsen over. Dit proces duurde de hele nacht. Zondagochtend voerde De Lijn testritten uit om te zien of alles succesvol is verlopen. Daarna konden er opnieuw trams door de premetro.

  • De Lijn ontwikkelde zelf een spoorbeveiligingssysteem voor de Antwerpse premetro.

Een reactie plaatsen

css.php