De MIVB bestelt 175 nieuwe trams bij Bombardier

De MIVB bestelt 175 nieuwe trams bij Bombardier

De raad van bestuur van de Brusselse OV-maatschappij MIVB koos eerder deze week Bombardier als leverancier voor de nieuwe trams. Het raamakkoord wordt afgesloten, onder voorbehoud van een standstill-periode, voor de aankoop van ongeveer 175 trams, met een eerste bevestigde bestelling van 60 voertuigen.

Het MIVB-net kent een constante stijging van de rittenaantallen met een nieuw record in 2017 van 401 miljoen ritten, een stijging van 8% ten opzichte van 2016. Om de almaar talrijker wordende reizigers te ontvangen, en nog meer volk te kunnen aantrekken naar het openbaar vervoer, heeft het MIVB-net behoefte aan nieuwe voertuigen om de oudste uit haar vloot te vervangen. En dan gaat het zowel om metro’s, als om bussen en nu ook nieuwe trams.

De raad van bestuur van de MIVB sloot zopas een raamakkoord af voor de aankoop van ongeveer 175 trams, met een eerste bevestigde bestelling van 60 trams (voertuigen, onderdelen, testbanken, simulator,…), onder voorbehoud van de standstill-periode (officiële kennisgeving voor de toewijzing van het contract, van de beslissing voor de toekenning aan de niet gekozen kandidaten, gevolgd door een wachtperiode van 15 kalenderdagen). De eerste bevestigde bestelling van 60 voertuigen is goed voor een bedrag van 169 miljoen euro, ex-BTW.

Bombardier werd gekozen voor de studie, bouw, levering, inwerkingstelling en het onderhoud van de nieuwe voertuigen. Het akkoord betreft twee tramtypes: korte trams van ongeveer 32 meter en lange trams van ongeveer 43 meter. De 60 trams van de eerste bestelling kunnen een gedeelte van de oudste trams met hoge vloer vervangen. De nieuwe trams betekenen ook een uitbreiding van de tramvloot. Die is nodig om te beantwoorden aan de talloze ontwikkelingen van het net (stijging van de rittenaantallen, nieuwe lijn 9, verlenging van lijn 94, moderne tram met grote capaciteit op lijn 81).

Dankzij de levering van de 60 eerste trams, gecombineerd met de vervanging van een gedeelte van de oudste trams, komen 4.600 extra plaatsen bij op de Brusselse trams. Dat is een stijging van de capaciteit met ongeveer 7%. De eerste voertuigen worden in de lente van 2020 geleverd en na een proefperiode in dienst gesteld.

De nieuwe trams krijgen brede deuren en een volledige lage vloer op dezelfde hoogte als de standaardperrons. Alles werd gedaan om de toegang voor personen met beperkte mobiliteit te vergemakkelijken en de reizigersstroom en –comfort te verbeteren. Er komen twee multifunctionele plaatsen (voor rolstoelgebruikers en kinderwagens) per voertuig, een comfortabele zetelopstelling voor de langere trajecten, klapstoelen, grote informatieschermen, verlichting onderaan de deuren bij de opening ervan plus luchtkoeling.

Het design van de toekomstige trams, ten slotte, is geïnspireerd op art nouveau. Het werd toevertrouwd aan de Antwerpse designer Axel Enthoven, die eerder al instond voor de “look” van de T3000, T4000 en de jongste metro’s en bussen.

  • Uiterlijk en ‘look’ van de nieuwe Bombardier-trams sluiten nauw aan bij de bestaane vloot.

Een reactie plaatsen

css.php