De MIVB bestelt haar eerste 7 elektrische bussen

De MIVB bestelt haar eerste 7 elektrische bussen

“Een belangrijke koerswijziging” noemt de Brusselse openbaar vervoerder MIVB de aanschaf van 7 elektrische bussen. En alsof de MIVB er maar amper in kan geloven, is de titel van het persbericht “De MIVB gaat binnenkort voor het eerst 7 volledig elektrische bussen bestellen.”

Het beheerscomité van de Brusselse vervoersmaatschappij besliste dinsdag 20 maart 2017 om aan de raad van bestuur de constructeur voor te stellen die de studie, bouw, levering, installatie en indienststelling van de elektrische midibussen voor zijn rekening zal nemen. De voertuigen zullen rijden op de toekomstige Citybuslijn die de voetgangerszone in het stadscentrum zal bedienen en de verbinding tussen de boven- en benedenstad zal verzekeren. Volgens Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet betekent de aankoop van elektrische bussen “een belangrijke stap in de koerswijzing op vlak van luchtkwaliteit.”

Zoals andere Europese steden stapt Brussel in een pilootfase voor uitbating van volledig elektrische bussen. Deze technologie is in volle ontwikkeling en vormt één van de oplossingen voor een ander energieverbruik. Om terreinervaring op te doen op het vlak van deze nieuwe technologie gaat de MIVB verschillende types elektrische bussen aankopen. De inzet van deze voertuigen op 3 MIVB-lijnen zal het mogelijk maken de operationele, technische en economische impact van deze nieuwe technologie in te schatten.

In een eerste fase zal de MIVB elektrische midibussen van het type “overnight charging” in dienst stellen. Een midibus is kleiner dan een standaardbus en dus bij uitstek geschikt om op de nieuwe Citybuslijn te rijden. Die lijn zal de voetgangerszone, de Zavel en de bovenstad bedienen. Op de lijn is geen oplaadstructuur nodig want opladen gebeurt in de garage.

In een tweede fase gaat de MIVB ook standaardbussen testen die opladen in de busgarage en gelede bussen die in de garage en op de lijn kunnen opladen. Die laatste technologie staat bekend als “opportunity charging”. De levering van de eerste elektrische midibussen is gepland voor eind 2018.

“Deze beslissing luidt een nieuw tijdperk in van duurzame mobiliteit. Tegen 2030 zal de volledige Brusselse busvloot elektrisch zijn”, zegt Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet. “Propere lucht is een pijnpunt in onze stad, waar mensen wonen en werken, waar kinderen opgroeien. De aankoop van de elektrische bussen is een belangrijke stap in de koerswijzing op het vlak van luchtkwaliteit.”

  • De Brusselse MIVB start (ook) een pilot op het gebied van elektrische bussen.  

Een reactie plaatsen

css.php