De nieuwe TX (eCity) van de ‘nieuwe’ LEVC

De nieuwe TX (eCity) van de ‘nieuwe’ LEVC

De nieuwe, elektrische TX-taxi van LEVC combineert de expertise van deze onderneming als fabrikant van stedelijke bedrijfsvoertuigen met Geely’s bewezen expertise op het gebied van elektrische voertuigen en de nieuwste toepassingen van geavanceerde materialen.

Deze combinatie van oud en nieuw komt tot uitdrukking in het uiterlijk van het voertuig. De direct herkenbare rechthoekige grille en de cirkelvormige koplampen zijn in een veel modernere vormgeving ingebouwd, met veel daglicht (een doorzichtig dak), vereenvoudigde lijnen en een chroomframe om de raampartij. De passagiersdeur die maar liefst 90 graden opent (in de tegenrichting van de voordeur) een ruimere toegang en uitgang voor passagiers. Deze doet denken aan de luxewagens van de jaren dertig (‘small limousines’) die het ontwerp van het voertuig gedeeltelijk beïnvloedden.

De nieuwe taxi is gebouwd met behulp van de nieuwste technieken in aluminiumverbindingen. Dit voorkomt het lassen of klinken – waardoor het gewicht van de wagen wordt verminderd en het extra gewicht van de batterij volledig wordt gecompenseerd terwijl de sterkte van de carrosserie wordt behouden.

De TX maakt gebruik van eCity-technologie die een kleine benzinegenerator (bekend als een ‘range extender’) combineert met een batterij en een elektrische aandrijflijn die zich in de praktijk al heeft bewezen. Het eCity-platform geeft taxichauffeurs een bereik van ruim 70 mijl (105 km) op pure elektrische energie. en een gecombineerd bereik van meer dan 400 mijl (600 km) met de kleine benzinegenerator.

Met deze mogelijkheden kan een chauffeur passagiers vanuit Londen naar Edinburgh of Parijs vervoeren zonder dat hij ooit voor brandstof hoeft te stoppen. Daarnaast zorgt de overstap op elektrische energie dat de bestuurders – volgens LEVC – gemiddeld 100 pond (€ 130) per week in brandstof besparen. LEVC zal de kosten van de batterij – zogenaamde batterijleasing – niet scheiden van de aankoopprijs, waardoor de taxiondernemers een eenvoudig en duidelijk wekelijks kostenoverzicht hebben. Naast het meer ‘premium’ gevoel ervaren de passagiers minder vibraties en geluid in het passagiersgedeelte. Ook vinden ze daar laadpunten voor mobiele telefoons, Wi-Fi en royale ruimte voor zes passagiers (drie op de ‘achterbank’ en drie op opklapzitjes in de tegenrichting).

De TX is ook ontworpen om een ​​van de veiligste voertuigen in de straten van Londen te zijn. De taxi houdt zijn gerenommeerde toegangsfuncties voor mensen met een mobiliteitshandicap. Er komt een nieuwe instelbare en geïntegreerde oprit, waardoor het snel en gemakkelijk wordt voor bestuurders om passagiers in rolstoelen in een nieuwe voorwaartse positie te laden. Andere speciale functies omvatten inductielusjes voor gehoorapparaten, een goede set handgrepen en goed herkenbare zijkanten voor slechtzienden. Een van de achterwaarts-gerichte opklapbare stoelen draait ook naar buiten.

Na de voltooiing van het uitgebreide testregime van LEVC zal de TX later dit jaar in de straten van Londen zijn te vinden. Testritten, om na te gaan hoe bestuurders en passagiers oordelen over het nieuwe model, worden in oktober verwacht.

De taxivergunningverlener Transport for London (TfL) verwacht dat er tegen het eind van 2020 zo’n 9.000 uitstootloze Londense taxi’s zullen zijn. Op dit moment is LEVC de enige aanbieder op de Londense markt, al schijnen Nissan en het Turkse Karsan hun appetijt niet helemaal verloren te zijn. Momenteel rijden er circa 23.000 taxi’s in de Britse hoofdstad. Zowel modellen van de London Taxi Company als Mercedes Vito’s.

  • De TX maakt gebruik van eCity-technologie die een kleine benzinegenerator (‘range-extender’) combineert met een batterij en een elektrische aandrijflijn die zich in de praktijk al heeft bewezen.

Een reactie plaatsen

css.php