De nieuwste trend tegen overbelasting: óók dubbeldekkers in Amsterdam

De nieuwste trend tegen overbelasting: óók dubbeldekkers in Amsterdam

Om in te spelen op de onstuimige groei van het aantal reizigers naar Amsterdam heeft Connexxion bij VDL dubbeldeksbussen gekocht, die vanaf volgende week worden ingezet tussen Haarlem en Amsterdam. Door de hoogte in te gaan kunnen meer mensen worden vervoerd, meldt Het Parool. Ook in Groningen worden nu al dubbeldekkers ingezet.

Tussen 2010 en 2016 nam het aantal ritten in het openbaar vervoer in Amsterdam toe van 200 miljoen naar 233 miljoen, blijkt uit gegevens van het GVB. Het gemiddeld aantal reizigerskilometers per dag steeg fors: van 750.000 naar 900.000. Het gezamenlijke aantal bussen, trams en metro’s daalde in dezelfde periode van 580 voertuigen naar 493. Het GVB is verrast door de omvang van de groei. “Het is sneller gegaan dan we hadden verwacht.”

Het GVB zegt dat het onmiskenbaar drukker wordt in Amsterdam. “En daarmee wordt het ook drukker in het openbaar vervoer. We vervoeren nu gemiddeld 800.000 mensen per dag, maar de verwachting is dat we in 2024 door het miljoen gaan. Tijdens de lerarenstaking in oktober telden we liefst 900.000 reizigers.”

Connexxion vergelijkt de dubbeldekkers met de intercity’s op het spoor: grote aantal reizigers over iets langere afstanden vervoeren.

Volgens Eric Bavelaar van het vervoerbedrijf komt dit doordat in- en uitstappen bij zulke voertuigen meer tijd kost. “We hebben twee haltes in Haarlem en twee in Amsterdam. De dubbeldeksbus is ideaal om daarvoor in te zetten.”

De lijn tussen Haarlem en Amsterdam is een van de drukste verbindingen van Nederland. In tien jaar is het aantal reizigers in deze regio met 60 procent toegenomen. De dubbeldekkers passen in de ontwikkeling naar grotere voertuigen. Het GVB stelt dat het aantal metro’s is afgenomen, maar dat de capaciteit ervan juist is toegenomen.

  • Dubbeldekkers moeten drukte opvangen tussen Amsterdam en Haarlem.

Een reactie plaatsen

css.php