De Uber-chauffeur: “Er is maar één gouden regel: nooit over politiek of religie praten, want daar heb je als chauffeur niets bij te winnen.”

De Uber-chauffeur: “Er is maar één gouden regel: nooit over politiek of religie praten, want daar heb je als chauffeur niets bij te winnen.”

De Standaard interviewde een Brusselse Uber-chauffeur. Zijn dagelijkse praktijk lijkt welhaast identiek met die van de taxichauffeur: “Twee jaar geleden werd ik ontslagen als importleider bij een supermarkt. Toen heb ik eens goed nagedacht, ik was te trots om me terug te trekken in de werkloosheid. Wat restte me? Een luxebusje, limousinemodel, dat ik had aangeschaft voor de job. Toen ik zag dat Uber chauffeurs zocht die over een wagen met verzekering beschikten, heb ik niet lang getwijfeld.”

“Ze lachten natuurlijk eens goed bij Uber, toen ik me er ging registreren: ‘We hebben hier nog nooit een bedrijfsleider gezien’. Maar er bestaat niet zoiets als slecht werk. Je kan in elke job ondernemend zijn. De technologie die Uber aanbiedt, is slechts een hulpmiddel voor mij. De app brengt ons in verbinding met de klant en registreert de betalingen, afhankelijk van de afstand en de drukte op de baan. Maar als chauffeur maak je het verschil met een persoonlijke service en betrouwbaarheid. Ik voel me geen knecht van de Uber-app, want ik ben mijn eigen baas, met eigen regels.”

“Dat begint met de voorzieningen in de limo. Als klanten me oproepen via UberBlack of UberVan, kiezen ze voor een luxueuzere rit. Dus ik verlaat het huis nooit zonder zakdoekjes en Ricola-bonbons, in álle smaken. Er is WiFi in de wagen, iets te drinken, en als er kinderen zijn, maak ik met figuurbalonnen een giraf. Voor de allerkleinsten ligt er een babystoel in de koffer. Na elke rit ga ik met een natte doek over de zetel om de microben weg te halen.”

“Maar de service gaat verder: er zijn altijd mensen die een verkeerd adres ingeven. Dan rij je zonder morren om. Vergeten ze hun gsm in de wagen? Dan is het mijn verantwoordelijkheid om die terug te brengen. Er is namelijk geen Uber-centrale of Dienst Verloren Voorwerpen. Mensen zijn al gestresseerd genoeg als ze instappen. Ik ben er om oplossingen voor hen te zoeken.”

“Door me voor te stellen, steek ik van elke ontmoeting iets op, of het nu met een bekende dj of acteur is, of een medewerker van de Europese Commissie. Stapt er een tandarts in, dan heb ik de week nadien spontaan een afspraak te pakken. Er is maar één gouden regel: nooit over politiek of religie praten, want daar heb je als chauffeur niets bij te winnen. Hete hangijzers, zoals het vreemdelingenbeleid, laat ik altijd links liggen; ze leiden gegarandeerd tot conflict.”

“Tijdens de nachtelijke werkuren zie ik soms de schaduwkant van de samenleving. Zo wou een jonge moeder op een nacht naar een afgelegen bos. Tijdens de rit was ze eerst heel stil, maar toen ik vroeg wat ze op dat onchristelijke uur wou gaan doen in dat bos, kwam alles eruit. Ze was verliefd op een ander en zag het leven niet meer zitten. Ze zou zich in het bos van het leven beroven. Ik heb haar toen op andere gedachten kunnen brengen en heb haar bij haar ouders afgezet.”

“Bij een limousine hoort natuurlijk ook champagne. Ik ben sinds jaar en dag de chauffeur van een topspeler van RSC Anderlecht. Op een dag kreeg ik een sms van hem: ‘Wat is je prijs om de vriendinnen van mijn verloofde te gaan oppikken in Monaco voor haar vrijgezellenfeest?’ Ik hoef er geen tekening bij maken dat dat een dolle rit werd. Ik heb mijn rol als fotograaf en kelner toen even serieus genomen als die van chauffeur. Een uitklaptafel en een emmer met ijs voor de champagne, alles had ik voorzien. Toen ik ze na drie dagen thuis afzette, heb ik gehuild als een kind. En ik was niet de enige.”

“Je zal me nooit op losse handjes of seksistische uitspraken betrappen, maar het kan er soms wel heet aan toegaan op de achterbank. Ik krijg ook oneerbare voorstellen. Ik pikte eens een meisje op, geflankeerd door drie gasten, aan een zogenaamde ­soirée libertine op het Flageyplein in Brussel. Zij bood me aan om mee uit te gaan. ‘Je moet daar eens van proeven’, zei ze. Er zijn geblindeerde ruiten in de wagen en je kan zelfs een bed maken van de achterbank, maar ik ben streng: geen seks in de Uber. Zelfs niet met mijn vrouw. Ik wil die dingen gescheiden houden, in 5 minuten tijd kan je je job verliezen.”

“Vertrouwen winnen als chauffeur doe je elke dag, ook als medewerker van een bedrijf als Uber, dat betwist wordt voor oneerlijke concurrentie, belastingontduiking en gemors met privégegevens. Ik wil bewijzen dat je voor jezelf het verschil maakt, door startende chauffeurs op weg te helpen als zelfstandige. In de pers wordt de taxi-oorlog in Brussel breed uitgesmeerd. We horen altijd de vakbonden van het officiële taxibedrijf, die hun monopolie dreigen te verliezen. Onder de Uber-chauffeurs is er niemand die de parole doet, dus ik heb het heft in eigen handen genomen en een Belgische Associatie opgericht voor limousinechauffeurs. Ik ben mijn plan al gaan voorstellen bij de Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet.”

“We hoeven niet bang te zijn voor vooruitgang. De meerderheid van de Uber-chauffeurs is pro legalisering, pro sociale bescherming, pro verzekering en pro politiecontroles. Alle documenten moeten in orde zijn, anders kan je gewoon niet starten. Dankzij de Uber-app krijg ik zelfs een melding wanneer mijn identiteitskaart bijna verloopt.”

“Pas op, ik ben geen slaaf van Uber. Als er zich morgen een nieuwe, betere app aandient, ben ik Uber geen enkele loyauteit verschuldigd. Uber betaalt niet voor die extraatjes in mijn wagen, dat doe ik. Als zelfstandige kan ik verschillende opdrachten uitvoeren, ook als privéchauffeur onder contract. Ik kan mijn klantenportefeuille uitbreiden door naamkaartjes rond te delen en blijf daarnaast de Uber-app gebruiken. Want als ik daar vijf sterren krijg van een klant, gloei ik van trots. ‘De beste chauffeur in de wereld’ staat er te lezen bij mijn beoordelingen in de app. Dat is mij op het eind van de dag veel meer waard dan een fooi. Echt onpersoonlijk kan je werken voor een app dus niet noemen.”

Lees verder…

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180205_03339794?_section=61051478&utm_source=standaard&utm_medium=newsletter&utm_campaign=ochtendupdate&adh_i=53386915ef3c06e0719fdc22a88f9952&imai=&M_BT=224994037186

Een reactie plaatsen

css.php