De vijf-minuten trein komt er aan

De vijf-minuten trein komt er aan

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft op 5 februari bekendgemaakt dat Staatssecretaris Van Veldhoven ruim 300 miljoen euro uittrekt om het spoor op het traject Den Haag – Rotterdam geschikt te maken voor het rijden met acht intercity’s en zes Sprinters per uur per richting. Hierdoor kunnen reizigers op dit traject straks elke 5 minuten een trein nemen.

De bedoeling is om vanaf de dienstregeling van 2025 de extra treinen op het traject in te zetten. Maar de intensieve benutting van het spoor vraagt aanpassingen aan zowel de railcapaciteit als de beveiliging.

De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. Nu de spoortunnel in Delft inmiddels gereed is gekomen, kan de capaciteit op het spoor flink worden vergroot. “Dit is goed nieuws voor alle reizigers tussen Den Haag en Rotterdam, die met het hoge aantal treinen dat straks op dit traject kan rijden een haast metro-achtige verbinding krijgen”, laat ProRail weten. Overigens worden ook stations langs het traject zodanig aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.

De aanpak van het spoortraject Den Haag-Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) waarmee stapsgewijs de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt gemaakt worden voor intensievere benutting door treinen die vaker per uur gaan rijden. Sinds de dienstregeling 2018, die is ingegaan in december 2017, is het eerste traject waar zo’n ‘tienminutentrein’ rijdt, een feit. Tussen Amsterdam-Utrecht-Eindhoven rijden nu zes in plaats van vier intercity’s per uur per richting. Tussen Utrecht en Houten-Castellum rijden nu zes in plaats van vier sprinters tijdens de spits.

  • Het nieuwe station van Delft. Foto ProRail.

Een reactie plaatsen

css.php