De waarde van Uber

De waarde van Uber

De platform economie blijft één van de meest boeiende fenomenen van onze moderne tijd, stelt Ben van der Burg in een prikkelende column voor BNR Nieuwsradio.

In het pre-internet tijdperk maakte je goede afspraken met een leverancier en je blies het product de markt in. Je koopt een taxi en rijdt rond om een klant te bereiken. Een taxibedrijf kon een slechte service bieden, beschermd door wetten en regelgeving

In de platform economie zorgt bijvoorbeeld Uber dat de onafhankelijke rijder inwisselbaar is voor een andere onafhankelijke rijder. Tegelijkertijd zorgt Uber voor een optimale gebruiksvriendelijkheid voor de klant. Daardoor komt er meer vraag naar ritjes en neemt de onderhandelingskracht toe voor Uber met de chauffeurs.

Hetzelfde zie je bij Airbnb. Een hotel heeft een gebouw met kamers. Airbnb zorgde ervoor dat er kamers in overvloed zijn waar mensen een nacht durven doorbrengen. Vervolgens zorgen ze voor een optimale gebruiksvriendelijkheid voor de reiziger. Een bezorgservice? Je modaliseert de fietskoerier, want ze zijn uitwisselbaar en je optimaliseert de gebruiksvriendelijkheid naar de eindklant.

Deze week maakte Uber bekend naar de beurs te gaan. De cowboy-activiteiten die ze ontplooien door regelgeving te ondermijnen of door chauffeurs een minimale vergoeding te geven, zullen wederom onder een vergrootglas komen te liggen. De discussie betreft vooral de positie van personen of goederen die voor het aanbod zorgen; eindklanten vinden louter voordeel bij de platformeconomie.

Uitbuiting ligt op de loer, zeggen de antagonisten. De chauffeur die voor een paar euro door de stad crost, levert problemen op. De chauffeur verdient te weinig. Bovendien zorgt hij voor onveiligheid in het verkeer, vanwege lange werktijden en hij zou meer onervaren zijn. Hetzelfde zie je bij onverzekerde fietskoeriers die geen pensioen opbouwen en bij alle andere zzp’ers die werken via ‘deelplatformen’. Ze moeten worden beschermd.

Ik heb daar mijn twijfels over. Ik denk dat de veiligheid van huis/haard en omgeving beschermd moet worden. Ik denk dat een minimumvergoeding geen kwaad kan voor alle werkenden die zich laten inhuren via een platform. Maar je moet de chauffeur, koerier, standbouwer, barman of promotiemedewerker niet betuttelen.

Dat velen werken zonder verzekering of pensioen is niet handig. Vaak zijn ze jong, uiteindelijk worden ze wijs. Vinden ze dat ze te weinig verdienen, dan kunnen ze er morgen mee stoppen. Als ze massaal stoppen dan heeft het platform echt een probleem, ze kunnen dan geen goede gebruikservaring voor de klant meer zorgen, wat hun positie ondermijnt.

Uber zou 120 miljard dollar waard worden bij de beursgang. Het blijft fascinerend dat de waarde mede gecreëerd wordt dankzij al die makke schapen die onder matige voorwaarden voor ze werken. Die makke schapen zouden in actie moeten komen.

  • De waarde van Uber wordt mede gemaakt “door alle makke schapen die onder matige voorwaarden voor ze werken.”

Een reactie plaatsen

css.php