Drone: nieuwe wapen Infrabel tegen kabeldiefstallen in België

Drone: nieuwe wapen Infrabel tegen kabeldiefstallen in België

De Belgische spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel kreeg toestemming om op dinsdagavond 13 november boven Belgisch grondgebied de eerste civiele nachtvlucht buiten oogbereik van de piloot uit te voeren. Doel van deze test, uitgevoerd met materiaal dat zijn nut in het buitenland al bewezen heeft, is aantonen dat deze technologie ook in België veilig en efficiënt kan worden toegepast. Op voorwaarde dat de wetgeving ook mee evolueert.

Met zijn vijftien kilo, 3,3 m spanwijdte en een kruissnelheid van 50 km/u bestrijkt dit toestel een actieradius van 30 km. Deze drone, ontwikkeld en uitgevoerd door het bedrijf Delair, heeft zijn nut al bewezen in het buitenland. In Frankrijk wordt hij al jaren ingezet in het kader van de beveiligingsopdrachten van diverse infrastructuren, waaronder ook spoorinfrastructuur.

Om het arsenaal van middelen in de strijd tegen kabeldiefstallen (sinds half mei 2018 opnieuw sterk in opmars) verder te versterken, nam Infrabel contact op met het Directoraat-Generaal Luchtvaart (DGLV). Zo verkreeg Infrabel de toelating voor een eerste test op Belgisch grondgebied: een nachtvlucht met een civiele drone die buiten oogbereik van zijn piloot vliegt.

Dit elektrisch toestel, met een autonomie tot anderhalf uur, heeft een vrije opstijgzone van 100 x 35 m. nodig. Vervolgens gebeurt de bediening hoofdzakelijk computergestuurd op basis van vooraf ingevoerde GPS-coördinaten. Een operator-piloot kan op elk moment, en in het bijzonder tijdens de landingsfase, handmatig de bediening overnemen. Met zijn twee camera’s, waarvan één met (thermische) nachtvisie blijkt dit toestel bijzonder doeltreffend te zijn voor bewakingsopdrachten. De vlucht van dinsdagavond in de omgeving van de spoorlijn 132 Charleroi-Mariembourg, in aanwezigheid van een delegatie van de Federale Spoorwegpolitie, toonde hoe makkelijk dit materiaal inzetbaar is en welke veiligheidsgaranties het biedt. De experts van Infrabel zijn er rotsvast van overtuigd: luchttoezicht met zo’n drone zou een beducht wapen zijn in de strijd tegen kabeldiefstallen.

Maar in België mogen alleen diensten zoals politie, leger, douane of de Civiele Bescherming afwijken van het kader van het koninklijk besluit waarin het gebruik van drones wordt geregeld. Zo blijft de bediening van de drone buiten oogbereik (een zogenaamde BVLOS procedure) verboden. Vandaag laat de wet op camera’s Infrabel ook niet toe, zelfs niet op zijn eigen spoornet, om met mobiele camera’s luchttoezichtsoperaties te voeren.

Infrabel hoopt dus dat het wettelijk kader de komende maanden in de juiste richting kan evolueren. Als er een doorbraak gerealiseerd zou worden, zou de spoorwegnetbeheerder in enkele maanden tijd een partner kunnen vinden die in staat is om deze controlemiddelen in België in te zetten. Op termijn zou het de bedoeling zijn om 3 tot 4 vluchten per maand uit te voeren met de steun van een team van de Federale Spoorwegpolitie, dat paraat staat om in te grijpen indien er verdacht gedrag in de nabijheid van de sporen wordt gedetecteerd.

Na een jarenlange terugval, waarbij we de vruchten konden plukken van het Nationaal Actieplan (gelanceerd midden 2013), is het aantal kabeldiefstallen in de zomer van 2018 opnieuw sterk toegenomen. Tussen juni en oktober werden er niet minder dan 225 kabeldiefstallen gepleegd. De daders sloegen vooral toe op de lijn Namen-Gembloers en in de regio Luik, waarbij ze het vaak gemunt hadden op de hogesnelheidslijn tussen Leuven en de Duitse grens.

Het trieste gevolg hiervan was dat Infrabel in de loop van de maand oktober alleen al (met 83 kabeldiefstallen) 18.130 minuten vertraging op het hele spoornet registreerde; dit is een gemiddelde van 10u vertraging per dag! Sinds het begin van het jaar veroorzaakten 261 diefstallen in totaal 45.693 minuten vertraging.

  • Infrabel hoopt dat de drone in België hét wapen tegen kabeldiefstallen wordt. Foto: Copyright Infrabel/Benjamin Brolet.

Een reactie plaatsen

css.php