Duitse taxi-organisatie BZP scherpt de toon aan kondigt voor 10 april landelijke protestdag aan

Duitse taxi-organisatie BZP scherpt de toon aan kondigt voor 10 april landelijke protestdag aan

Tijdens de gisteren in München gehouden taxidemonstratie met ongeveer 500 taxiondernemers, hebben bestuursleden Hermann Waldner en Frank Kuhle van de Duitse taxiorganisatie BZP de druk op de Duitse regering aanzienlijk verhoogd, aldus onze collega’s van Taxi Times. Vooral de woordkeuze van de beide BZP’ers was aanmerkelijk scherper dan voorheen.

Hermann Waldner, de vice-president van de BZP, zei voorafgaand aan een gesprek met mobiliteitsminister Scheuer, volgende week vrijdag, dat “we duidelijke uitspraken van de heer Scheuer verwachten en ook dat hij enkele punten uit zijn kernpuntennota haalt.”

“De taxibranche in Duitsland voedt 250.000 mensen. Als je hun familieleden, vrouwen en kinderen meeneemt, zou het zelfs het dubbele van dit aantal zijn. De hoekstenen van Scheuer’s beleid zijn daarom een ​​klap in het gezicht voor de bedrijfstak en een minachting voor hun bestaan.” Waldner zendt duidelijke signalen naar de beleidsmakers: “Tot nu toe waren we rustig en diplomatiek, maar als het gaat om ons bestaan, zul je ons leren kennen.”

Frank Kuhle, bestuurslid in de BZP en voorzitter van de vereniging van Beierse taxi- en huurautobedrijven, stelde: “Je voelt je verkocht, wanneer na vele gesprekken met de politiek aan het eind dit soort hoekstenen naar buiten komen. Vanaf nu is er geen zoektocht meer naar consensus, vanaf nu stemmen we met onze voeten. We zijn met velen en we zijn luid.”

Opmerkelijk was dat de taxi-app myTaxi (nu ‘free now’) van Mercedes-Benz zich nadrukkelijk van de actie distantieerde en als ‘demonstratiebreker’ wilde optreden door al voor de demonstratie chauffeurs in München op te roepen beschikbaar te zijn tijdens de demonstratie van hun collega’s. Alexander Mönch van myTaxi in Duitsland onderstreepte dat ook myTaxi het niet eens is met de plannen van de minister, maar demonstraties waarvan de klanten de dupe worden, geen goed idee vindt. Bij de actievoerders zette de weinig collegiale opstelling van myTaxi kwaad bloed.

In München kondigde de BZP aan om op 10 april een landelijke actiedag te houden. “We denken aan demonstraties en bijeenkomsten in alle hoofdsteden en zoveel mogelijk andere steden. Ook in Berlijn organiseren we een flink protest”, zo staat te lezen in de BZP WhatsApp-groep.

Of deze actie ook inderdaad doorgaat, beslist de BZP Raad van Bestuur op 22 maart, na het gesprek met de minister. “Als hij niet de garantie geeft zich te willen distantiëren van het opheffen van de verplichting voor huurauto’s om terug te keren naar de basis na elke opdracht, zullen er luide en duidelijke nationale campagnes nodig zijn,” aldus BZP-president Michael Müller.

Van al de ‘kernpunten’ in de nota van mobiliteitsminister Scheuer zit vooral de opheffing van de terugkeerverplichting voor huurauto’s met chauffeur (‘Mietwagen’) de taxisector het meest dwars. Uber en andere apps maken namelijk handig gebruik van deze huurauto’s, die zich niets aantrekken van de regelgeving rond huurauto’s en deze gewoon als taxi’s inzetten.

  • BZP vice-president Hermann Waldner: “Tot nu toe waren we rustig en diplomatiek, maar als het gaat om ons bestaan, zul je ons leren kennen.”

Een reactie plaatsen

css.php