Economy-Plus klasse voor Thalys

Economy-Plus klasse voor Thalys

Eurostar heeft ‘m al jaren, maar nu gaat ook Thalys eind van dit jaar een derde klasse in zijn rode hogesnelheidstreinen introduceren. De ‘comfort’-klasse, een aanbod tussen de huidige twee klassen in, moet leiden tot een hogere bezettingsgraad.

Op de traditionele Thalys-treinen wordt in december deze derde klasse gelanceerd. De tickets kunnen worden geboekt vanaf september. Deze nieuwe ‘comfort’-klasse (vanaf 55 euro voor een rit Brussel-Parijs) is duurder dan de ‘standard’-klasse (vanaf 29 euro), maar goedkoper dan de ‘premium’-klasse (vanaf 115 euro). Met ‘comfort’ reis je dus in de eerste klasse, maar zonder alle extra diensten in ‘premium’, zoals uitgebreide restauratie, extra wifi-capaciteit en dergelijke.

Waarom de aanpassing? ‘De doelgroep van ‘comfort’ zijn zakenreizigers die nu in tweede klasse reizen, maar die de extra ruimte en rust van de eerste klasse kunnen gebruiken’, aldus CEO Anne Ogier. Door die zakenreizigers naar eerste klasse te verschuiven, krijgt Thalys ook extra zitjes vrij in de standaardklasse om goedkopere tickets aan te bieden. Deze “optimalisering van aanbod en bezettingsgraad” (aldus Thalys) moet ertoe leiden dat 30 procent van de verkochte tickets een goedkoop ticket (maximaal 40 euro) is, tegen 25 procent nu.

Het uiteindelijke doel van Thalys: in 2018 7 miljoen reizigers vervoeren, tegen 6,7 miljoen vorig jaar. Dat zei CEO Ogier tijdens een persconferentie in Brussel.

Het jaar is alvast goed gestart voor Thalys. Tot eind mei lagen zowel het aantal reizigers als de omzet 10 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar, toen Thalys sterk te lijden had onder de gevolgen van aanslagen in Parijs en Brussel. Die dip is helemaal weggewerkt, want ook ten opzichte van 2015 is er “enkele procenten” groei, benadrukte Ogier.

Die groei komt vooral van de vrijetijdsreizigers, de markt die het meest leed onder de terreurdreiging, en vooral van de ‘Nederlandse route’ (Parijs-Brussel-Amsterdam) en de lowcosttrein Izy tussen Brussel en Parijs die in april vorig jaar werd gelanceerd. Dat NS en NMBS tussen Amsterdam een beroerd product bieden met de steeds tragere Beneluxtrein, zal daar ook wel iets mee te maken hebben. De capaciteit van de Izy-treinen, die 400.000 reizigers lokten in het eerste jaar, wordt deze zomer overigens met 6 procent verhoogd.

  • Thalys krijgt net als Eurostar een klasse tussen Premium en Standard.

Een reactie plaatsen

css.php