Een echt snellere trein naar Berlijn: pas over tien jaar!

Een echt snellere trein naar Berlijn: pas over tien jaar!

Het gaat nog zeker tot 2030 duren voordat de trein van Amsterdam naar Berlijn sneller kan gaan rijden, meldt de NOS. Staatssecretaris Van Veldhoven schrijft dat in een brief aan de Tweede Kamer. Het spoor en het materieel moeten worden verbeterd om de intercitytrein echt sneller te laten rijden. De staatssecretaris wil dat de trein op de lange termijn een uur korter onderweg is. Het aanvankelijke optimisme over een flinke versnelling van de verbinding op korte termijn lijkt misplaatst.

Van Veldhoven erkent dat door de huidige reistijd de intercity naar Berlijn niet voor alle reizigers een aantrekkelijk alternatief is. De trein doet er nu 6 uur en 22 minuten over en stopt onderweg 15 keer. De NS wil daar in de toekomst tenminste twee uur korter over doen.

Zes van de vijftien stations waar de trein stopt liggen in Nederland. De rit van de Nederlands-Duitse grens naar Berlijn, een afstand van bijna 500 kilometer, duurt vier uur. Samen met Duitse partners, NS en ProRail is onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de trein te versnellen en hoe dat haalbaar is op de korte termijn.

Uit dat onderzoek blijkt nu dat in 2021 de trein een kwartier sneller kan gaan rijden door relatief kleine aanpassingen in het traject, zoals het inzetten van nieuw materieel en het overslaan van enkele stations in Duitsland. Mogelijk kan deze versnelling nog oplopen tot 45 minuten tussen 2025 en 2030.

Pas na 2030 kan de trein meer dan een uur sneller gaan rijden, volgens Van Veldhoven. Daarvoor zijn grote infrastructurele investeringen nodig. De trein moet ook een andere route gaan rijden, via Arnhem of via Zwolle. Het duurt dan ongeveer 5 uur om van Amsterdam naar Berlijn te rijden. De kosten voor een snellere intercitytrein naar Berlijn kunnen oplopen tot 7 miljard euro, zegt Van Veldhoven.

  • Een echt snellere trein naar Berlijn: pas over tien jaar!

Een reactie plaatsen

css.php