Eerste nieuwe Sprinters op de rails vanaf de start van de winterdienstregeling

Eerste nieuwe Sprinters op de rails vanaf de start van de winterdienstregeling

Met de nieuwe dienstregeling zet NS ook nieuwe Sprinters in. De trein kwam, anders dan indertijd bij de Fyra, tot stand in nauwe samenspraak met de bouwer CAF, meldt het NRC-Handelsblad.      

Achterin een enorme hal in het hart van Baskenland staat een gloednieuwe Sprinter van de Nederlandse Spoorwegen te glimmen. Met een gelijkvloerse instap, airconditioning, stopcontacten, usb-aansluitingen én een gigantisch toilet. De robuuste blauwe voorkant heeft met enige fantasie iets van een kikker. De makers hebben de trein geen bijnaam meegegeven. Dat laten de bouwers van Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) liever aan de Nederlanders over. “Wij hebben geprobeerd op onze manier een trein te maken die het beste in Nederland past”, zegt Xabier Elizondo, projectdirecteur van de ‘Sprinter Nieuwe Generatie’.

De directie van het 101-jarige CAF ontvangt deze dag, samen met een NS-delegatie, Nederlandse journalisten en fotografen. Die krijgen in het plaatsje Beasain, waar 118 door NS bestelde treinen in elkaar worden gezet, een blik achter de schermen. Sinds oktober 2017 worden ze in Nederland getest, op 9 december gaan de eerste volgens de nieuwe dienstregeling rijden.

Beide bedrijven gaan ervan uit dat het een succes wordt. “Vanaf het eerste moment is de samenwerking met de Spanjaarden intensief geweest”, zegt Roel Okhuijsen, directeur nieuw materieel van NS. “Daarbij hebben we allebei niets aan het toeval over gelaten. We hebben lering getrokken uit het verleden.”

Okhuijsen verwijst met zijn woorden naar een NS-trauma: de mislukking van de Fyra. Deze hogesnelheidstreinen van het Italiaanse AnsaldoBreda, die in 2012 tussen Amsterdam en Brussel hadden moeten gaan rijden, werden als “ondeugdelijk” teruggestuurd. Door chronische defecten aan het materieel werd de dienst na amper een maand gestaakt. Het debacle leidde tot een parlementaire enquête, die NS en de bewindslieden op het toenmalige Verkeer en Waterstaat als hoofdschuldigen aanwees. De retournering van de treinen vormde een schadepost van vele tientallen miljoenen euro’s.

NS leerde ervan dat je als koper van begin af aan betrokken moet zijn bij ontwerp, bouw en testen van een nieuwe trein. Dat werd eerder niet gedaan, onder meer om de juridische verantwoordelijkheid volledig bij de bouwer te laten.

Ditmaal hebben klant en bouwer zelfs medewerkers bij elkaar gedetacheerd. Voorspelbaarheid van het productieproces en ervaring speelden ook een rol bij de aanbesteding van de opdracht.

“CAF kwam daarbij als beste naar voren”, legt Okhuijsen uit. “De prijs die je betaalt is zeer belangrijk, maar soms verdienen bedrijven extra punten met andere dingen. Zo scoorde CAF met de goed verdeelde aandrijving van deze treinen, die hierdoor minder gevoelig zijn voor bladeren op het spoor.”

De aankoop van de Sprinters, een uitgave van een half miljard euro, maakt deel uit van een NS-investeringsprogramma dat vijf keer zo groot is. Toen CAF de order eind 2014 ontving, midden in de economische crisis, vierden de ruim achtduizend werknemers een feestje. Het Franse Alstom en het Zwitserse Stadler hadden het nakijken.

Ook nu geniet CAF nog van de order, zegt Arjan de Hek, die voor het bedrijf in Nederland werkt: “Als je zo’n opdracht in de wacht sleept, betekent het dat je het goed doet. Deze sprinters zijn een visitekaartje voor ons.”

De 118 nieuwe Sprinters vervangen voor een deel oud NS-materieel en vormen deels uitbreiding van de capaciteit. De afgelopen jaren is het reizigersaanbod sterk toegenomen, onder meer doordat veel meer studenten met een ov-kaart reizen. Volgens ProRail-cijfers legden treinen in Nederland in 2004 129 miljoen kilometer af. Komend jaar zal dat ruim 165 miljoen zijn.

Lees meer…

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/24/de-nieuwe-sprinters-van-de-ns-zijn-niet-zo-gevoelig-voor-blaadjes-a2752574?utm_source=SIM&utm_medium=email&utm_campaign=5om5&utm_content=&utm_term=20181025

 

Een reactie plaatsen

css.php