EU Commissie blokkeert Europese railfusie tussen Siemens en Alstom

EU Commissie blokkeert Europese railfusie tussen Siemens en Alstom

De Europese Commissie geeft, zoals al enige tijd verwacht, geen goedkeuring aan het plan van Siemens en Alstom om hun trein- en spoordivisies samen te voegen. Het Duits-Franse fusiebedrijf, met een gecombineerde omzet van €15 mrd, zou veel te dominant zijn op de Europese spoormarkt, zo hoorde het FD van bronnen rond de Commissie in Brussel.

Eurocommissaris van mededinging Margrethe Vestager presenteert haar beslissing de fusie te verbieden woensdag in het college van Eurocommissarissen. Daarmee komt voorlopig een einde aan een zwaar politiek gevecht tussen enerzijds de Europese Commissie, en anderzijds Frankrijk en Duitsland. Die twee landen vinden net als Siemens en Alstom dat Brussel de totstandkoming van een Europese treinenkampioen mogelijk moet maken. De Duitse en Franse treinenbouwer zouden samen beter in staat zijn de oneerlijke concurrentie op de wereldmarkt door het Chinese staatsbedrijf CRRC het hoofd te bieden.

Maar de Commissie betwijfelt of CRRC wel zo’n gevaar is. Het staatsbedrijf haalt meer dan 90% van zijn omzet op de Chinese markt en verkocht nog geen hogesnelheidstrein in Europa. CRRC kwam in 2017 niet eens door de voorronde bij de aanbesteding van een hogesnelheidsverbinding tussen Londen en Birmingham.

Eurocommissaris Vestager zei vorig jaar al dat de combinatie Siemens- Alstom — de markten van China, Japan en Zuid-Korea buiten beschouwing gelaten — wereldwijd de onbetwiste marktleider op het gebied van treinmaterieel zal zijn. Ook op het gebied van spoorsignalisatiesystemen zou het fusiebedrijf een dominante positie innemen. Europese railinfrabeheerders zoals het Nederlandse Prorail en het Belgische Infrabel steunen daarom het Brusselse verzet tegen de Frans-Duitse plannen.

Sommigen van hen vrezen nu dat het nieuwe Europese railveiligheidssysteem ERTMS na de fusie fors duurder zal uitvallen. De railinfrabeheerders willen dat in plaats van één Europese kampioen, Brussel een plan zou moeten omarmen voor één open platform voor spoorsignalisatie, waarin alle Europese aanbieders samenwerken. De ontwikkeling van ERTMS gaat zo sneller en zal goedkoper zijn, denken ze.

Naast de railinfrabeheerders vindt Vestager ook vijf nationale mededingingsinstanties, waaronder het Bundeskartellamt en de Autoriteit Consument en Markt, aan haar kant. Ook zij vrezen hogere prijzen, minder concurrentie en innovatie. Maar in het FD stelt werkgeversvoorzitter Hans de Boer van VNO-NCW dat Brussel het plan van Siemens en Alstom niet te snel van tafel moet schuiven: “Je moet goed kijken naar de relevante markt en die markt is hier de wereld. Straks blijven er maar een of twee grote treinenbouwers over. Ik zeg daarmee niet: sta het toe, want daarvoor zit ik onvoldoende in dit dossier. Ik zeg wel: je moet die fusie een serieuze kans geven.”

Lees meer: https://fd.nl/economie-politiek/1288101/brussel-zet-streep-door-europese-treinfusie#

  • EU Commissaris Vestager blaast railfusie Siemens-Alstom af.

Een reactie plaatsen

css.php