EU: Fusieplannen Alstom-Siemens onverenigbaar met interne markt

EU: Fusieplannen Alstom-Siemens onverenigbaar met interne markt

De Frans-Duitse ambities voor een Europese treinkampioen om China uit te dagen, lijken steeds meer te ontsporen, nadat Brussel een lange reeks bezwaren heeft aangekaart tegen een fusie tussen Siemens en Alstom.

Brussel is tot de voorlopige conclusie gekomen dat de deal “onverenigbaar” is met de interne markt, aldus twee personen in Politico die de lijst van opmerkingen van de Europese Commissie over de fusie hebben gezien, die de bedrijven aan het eind van vorige maand ontvingen.

Deze twee informanten vertelden Politico dat de EU-verklaring van punten van bezwaar duidelijk maakt dat Brussel de deal zou moeten blokkeren tenzij de twee bedrijven belangrijke oplossingen aanbieden in de kern van hun activiteiten in heel Europa, met name wat betreft hogesnelheidstreinen, seinen en controlesystemen, regionale netwerken en metrosystemen.

De harde houding van de Europese Commissie ten aanzien van de oprichting van een ‘Railbus’ – in de gedaante van luchtvaart zwaargewicht Airbus – komt als een klap voor de Duitse bondskanselier Angela Merkel, die in juni gromde dat de EU-mededingingswetgeving Europa belemmert in een poging om mondiale kampioenen te scheppen die hun Chinese tegenhangers zouden kunnen uitdagen.

De Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, sprak nog vorige maand zijn vertrouwen uit dat de bezorgdheid van de Commissie kon worden aangepakt en vertelde het blad: “We willen een van de belangrijkste wereldleiders in de spoorwegbouw bouwen.”

Mededingingscommissaris Margrethe Vestager is sceptisch over de noodzaak om kernindustrieën in de EU op te slokken. De grote zorg in Brussel is dat de twee bedrijven na hun fusie zo dominant in Europa zullen zijn dat ze de concurrentie op de EU-spoorwegmarkt zullen uitbannen, wat de consumenten zal schaden. De angst is dat er veel minder keuze zal zijn voor nationale spoorwegnetwerken, wat leidt tot slechtere deals voor alles, van passagiersprijzen tot vrachttarieven.

Sommige bezwaren hebben betrekking op specifieke nationale belangen, andere zijn pan-Europees. Uit het onderzoek, zoals verwoord in de mededeling van punten van bezwaar, blijkt dat de overeenkomst de mededinging in “een wezenlijk deel” van de EU zou schaden.

Alstom en Siemens, plus de derde partijen die door de deal zijn getroffen, kunnen vóór het einde van deze week hun opmerkingen op de voorlopige conclusies van de Commissie sturen. Alstom en Siemens blijven “zelfverzekerd in de deal” en de bedrijven zijn “toegewijd om op een intelligente manier samen te werken met de Commissie om goedkeuring te krijgen”, die ze verwachten in de eerste helft van 2019, aldus een woordvoerder van het Alstom-Siemens fusieproces.

  • EU weinig enthousiast over Alstom-Siemens fusie.

Een reactie plaatsen

css.php