Eurostar pas in 2020 rechtstreekse concurrent van de luchtvaartmaatschappijen?

Eurostar pas in 2020 rechtstreekse concurrent van de luchtvaartmaatschappijen?

Een directe treinverbinding, uitgevoerd door de Eurostar, tussen Amsterdam en Londen zal pas in 2020 realiteit zijn, schrijft staatssecretaris Van Veldhoven in een brief aan de Tweede Kamer. Tot die tijd moeten reizigers op Brussel uit de trein voor de grenscontrole.

De treindienst tussen Amsterdam en Londen heeft een verbinding door de Kanaaltunnel en daar verlaat de trein het Schengengebied. Hierdoor zijn beveiliging- en grenscontroles van de reizigers nodig. In de oorspronkelijk opzet van de treindienst zouden reizigers uit Nederland in Brussel de trein moeten verlaten om daar door de benodigde beveiliging- en grenscontroles te gaan, waarna zij hun reis naar Londen zouden kunnen vervolgen (een indirecte service).

Eurostar en NS willen een directe verbinding tussen Amsterdam en Londen, waarbij de beveiliging- en grenscontroles van de reizigers op de Nederlandse stations worden uitgevoerd. “Voor de realisatie van deze directe verbinding zal de Nederlandse overheid afspraken moeten maken met de andere betrokken landen (België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk) over de uitvoering van de grenscontroles. Deze internationale afspraken zullen deels in verdragen moeten worden vastgelegd”, aldus de staatssecretaris. “Dit kost tijd.” Voor dit systeem had Eurostar al een model bedacht waardoor intra-Schengenreizigers eenvoudigweg in één deel van de trein zouden plaatsnemen (zonder controle) en de reizigers naar Londen op de beide Nederlandse stations gecontroleerd zouden worden en in een ander – beveiligd – deel van de trein zouden reizen. Tijdens de reis zouden intra-Schengenreizigers en Londen-reizigers in hun eigen treindeel moeten blijven.

Staatssecretaris Van Veldhoven verwacht dat de afspraken tussen de verschillende regeringen eind 2019 rond zijn, zodat Eurostar naar verwachting vanaf dienstregeling 2020 een directe verbinding tussen Nederland en Londen kan aanbieden. Mét grenscontroles voor Groot-Brittannië op de stations van Amsterdam en Rotterdam. De introductie van de Eurostar loopt op schema en zal in april 2018 gereed zijn. “Eurostar werkt momenteel uit wanneer en in welke vorm de treindienst geïntroduceerd gaat worden”, zegt de staatssecretaris.

“Ik heb de brief ook gelezen”, stel Evelyne Van Cleven van Eurostar, “maar onze bedoeling is het nog steeds om in de lente van 2018 dagelijks twee treinen in beide richtingen te laten rijden voor passagiers. Een nog openstaand element is de immigratie- en paspoortcontroles. Wij werken nauw samen met de autoriteiten en de Britse, Nederlandse, Franse en Belgische overheden. Deze gesprekken zijn nog steeds aan de gang, dus pas wanneer er van alle partijen bevestiging is, kunnen we meer vertellen. Ik hoop dat heel binnenkort te doen.”

Van Cleven voegt daar aan toe “dat we al sinds voor het referendum nauw samenwerken met de regeringen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België en Nederland om een verbinding tussen Londen en Amsterdam/Rotterdam aan te bieden en alle partijen zijn vastbesloten om dit te bereiken, ongeacht de terugtrekking van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie.”

  • Eurostar wil hoe dan ook dit voorjaar van start met de Eurostar Amsterdam-Londen.

Een reactie plaatsen

css.php