Eurostar start Londen-Amsterdam op 4 april 2018

Eurostar start Londen-Amsterdam op 4 april 2018

Vroeger dan verwacht start Eurostar al op 4 april haar verbinding tussen Amsterdam en Londen. Maar een naadloze verbinding is het (nog) in de verste verte niet: reizigers vanaf Amsterdam en Rotterdam moeten per Thalys naar Brussel-Zuid reizen, daar uitstappen voor de paspoort- en veiligheidscontrole en hun weg vervolgen met de Eurostar. Op de weg terug kunnen ze gewoon in de Eurostar blijven zitten. Vooral de combinatie van de Thalys met overstap op Brussel-Zuid is weinig gelukkig – deels al vanwege het kwaliteitsverschil tussen beide treintypen. Tickets voor de nieuwe route zijn alvast te koop vanaf 20 februari.

Eurostar noemt de lancering van de nieuwe route “een historische mijlpaal in de uitbreiding van internationale hogesnelheidstreinen.” Voor het eerst kunnen reizigers in slechts drie uur met een snelheid van 300 km/u van St Pancras International in hartje Londen rechtstreeks naar Nederland reizen. Ook reizigers uit Brussel kunnen tweemaal per dag per Eurostar van en naar Nederland reizen.

Vanaf 4 april 2018 rijden twee treinen per dag vanuit London St Pancras International naar Rotterdam en Amsterdam met vertrek om 8.31 uur en 17.31 uur. 
In de beginperiode rijden reizigers rechtstreeks van Londen naar Rotterdam en Amsterdam. Op het traject van Amsterdam/Rotterdam naar Londen reizen reizigers met de Thalys tot Brussel-Zuid, waar de paspoort- en veiligheidscontroles plaatsvinden. Vervolgens nemen ze een Eurostar-aansluiting naar Londen. Voor de controles is ongeveer 45 minuten uitgetrokken.

Die overstap is een tijdelijke maatregel terwijl de regeringen in het Verenigd Koninkrijk en Nederland een overeenkomst sluiten dat het mogelijk maakt om paspoortcontroles uit te voeren bij vertrek in Nederland, net als in de andere belangrijke Eurostar-bestemmingen. Tot voor kort ging Eurostar er nog – wellicht al te lichtzinnig – vanuit dat de controles gewoon in Nederland zouden kunnen plaatsvinden. Blijkbaar is er op korte termijn iets veranderd wat het totaalplaatje gecompliceerder maakte. Met Brexit heeft het niets te maken, omdat Eurostar altijd gewend is geweest het Schengengebied met het niet-Schengengebie te verbinden.

Volgens Eurostar hebben 
de regeringen toegezegd om de noodzakelijke overeenkomst tegen eind 2019 in te voeren, zodat Eurostar-reizigers in beide richtingen van een rechtstreekse reis kunnen genieten. 
Vanuit Brussel kunnen Eurostar-reizigers tweemaal daags naar Rotterdam en Amsterdam reizen, om 11.19 uur en 20.19 uur. Vanuit Amsterdam Centraal rijden dagelijks twee treinen naar Brussel-Zuid om 7.48 uur en 16.48 uur, en vanuit Rotterdam Centraal om 8.25 uur en 17.25 uur. De lancering van de rechtstreekse verbinding tussen Londen en Amsterdam zorgt ook voor een nieuw record op de route van Londen naar Brussel. Reizigers zien hun reistijd namelijk dalen met 17 minuten doordat de reistijd vermindert van 2.05 uur naar 1.48 uur.

Met jaarlijks meer dan 4 miljoen reizigers tussen Londen en Amsterdam – voooral per vliegtuig – is de markt even groot als die tussen Londen en Parijs ten tijde van de introductie van Eurostar in 1994. In de afgelopen 23 jaar is de markt voor reizen tussen Londen en Parijs meer dan verdubbeld, doordat reizigers in toenemende mate kiezen voor de hogesnelheidstrein in plaats van het vliegtuig. Naarmate de populariteit van Nederland als belangrijke zakelijke en toeristische hub toeneemt, is het potentieel voor de nieuwe dienstverlening en de volledige markt aanzienlijk.

Nicolas Petrovic, CEO Eurostar: 
“De lancering van onze nieuwe route naar Nederland is een spannende stap voorwaarts voor reizen over het Kanaal en luidt een nieuw tijdperk in voor de internationale hogesnelheidstrein. Met een rechtstreekse verbinding van Londen naar Nederland, België en Frankrijk, hervormen we het reizen tussen het Verenigd Koninkrijk en drie van Europa’s belangrijke handelsnaties.”

  • Geen perfect plaatje: de Thalys-Eurostar reis vanuit Nederland met overstap in Brussel-Zuid voor de noodzakelijke controles.

Een reactie plaatsen

css.php