FD: ‘Steden hebben geen idee over aantal rondrijdende Uber-taxi’s’

FD: ‘Steden hebben geen idee over aantal rondrijdende Uber-taxi’s’

Gemeentebesturen van de steden waar Uber actief is hebben geen idee hoeveel wagens en chauffeurs er van de taxidienst binnen hun stadsgrenzen rondrijden. Dat blijkt uit een rondgang van het FD langs Eindhoven, Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Daarmee is de situatie in Nederland identiek aan veel steden waarin Uber rijdt. Ook in New York en Londen is niet exact bekend hoeveel Uber-voertuigen er precies rondrijden. De ride-hailinggigant houdt dit soort gegevens angstvallig geheim. Volgens het FD zouden de steden met het oog op hun mobiliteitsbeleid graag meer inzicht hebben in de aantallen, maar Uber weigert inzage the geven. In Amsterdam, waar de afgelopen jaren vier dodelijke ongelukken zijn gebeurd met Uber-taxi’s, bleek al eerder dat de stad niet weet hoeveel voertuigen van het taxiplatform hun diensten aanbieden. Het is voor Amsterdam lastig om eigen taxibeleid te ontwikkelen als het geen data van Uber krijgt.

Gemeenten worstelen met toezicht op en eigen beleid voor Uber- chauffeurs. Dat komt omdat er een onderscheid wordt gemaakt in de taximarkt: Uber mag in principe door het hele land ritten aannemen, omdat de taxi-app werkt binnen de zogeheten bel- en bestelmarkt. Reguliere taxidiensten, zoals de Amsterdamse TCA, behoren tot de gemeentelijke straat- en standplaatsmarkt en zijn een TTO (Toegestane Taxi Organisatie). “De Uber-app is actief voor ‘besteld vervoer’ en valt daarom niet binnen de gemeentelijke taxiverordening”, laat de gemeente Den Haag weten. “De gemeente heeft daarom geen zicht op het aantal Uber-chauffeurs.” Ook Rotterdam en Eindhoven tasten in het duister over de aantallen Uber’s in hun stad. Uber is momenteel actief in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven.

De twee markten hebben twee verschillende toezichthouders. De gemeenten monitoren de TTO’s, zoals de TCA in Amsterdam. Maar zij houden geen toezicht op de bel-en bestelmarkt en dus op Uber. Dat gebeurt door het rijksorgaan Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Het aantal taxibedrijven in Nederland is, mede door de komst van Uber, de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld. Met name in Amsterdam is het aantal taxi’s in de stad onstuimig gegroeid. In de hoofdstad woedt een fel debat over de veiligheid van Uber na een viertal ongelukken met dodelijke afloop. Daarnaast hebben zich talloze aanrijdingen voorgedaan waar chauffeurs bij betrokken waren die voor het platform werkzaam zijn.

FNV Taxi ziet de problemen in Amsterdam opstapelen en stelt daarom een maximum aan het aantal taxivergunningen voor. Wethouder Sharon Dijksma zei stellig afgelopen februari in een bijeenkomst in debatcentrum De Balie maatregelen van het Rijk niet af te willen wachten: “De stad is nu niet van ons. Amsterdam weet niet wie voor welk bedrijf rijdt. Dat vind ik niet acceptabel en ik heb er geen nationale wetgever voor nodig om daar wat aan te doen.

De gemeente Amsterdam, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Uber hebben samen een taskforce opgericht met als doel de verkeersveiligheid in de stad helpen te verbeteren. Voor de zomer moeten daar concrete afspraken over gemaakt zijn. De taxisector maakt geen deel uit van de taskforce.

Anders dan in Amsterdam, leiden de ritten van Uber in de vier andere steden niet tot grote problemen. “In Rotterdam zijn er geen ongelukken geweest”, zegt wethouder Judith Bokhove. “De enige klachten die zo nu en dan binnenkomen gaan over Uber-chauffeurs die op een reguliere taxistandplaats staan. En dat mag niet.”

In Eindhoven zijn ze eveneens tevreden, vertelt de wethouder: “Wij hebben met Uber de afspraak dat zij ons TTO-beleid respecteren en geen overlast veroorzaken. Zo mogen ze bijvoorbeeld vlak bij onze TTO-standplaatsen geen diensten aanbieden. Daar houden zij zich goed aan”.

Vanuit de taximarkt in Eindhoven komen weinig (formele) signalen over positief of negatief gedrag van Uber-chauffeurs. “Sterker nog, sommige TTO-chauffeurs rijden net zo goed ritten voor Uber.” De wethouder zegt de diensten van Uber toe te juichen. “Het past in een innovatieve stad, maar ik beschouw het als aanvullend op ons stadsvervoer, niet als onderdeel van. Dus we voeren geen actief beleid.” Eindhoven heeft op ambtelijk niveau zo nu en dan contact met de taxidienst. De List: “Ik heb ze zelf nog nooit gesproken.

Bokhove beoordeelt de komst van Uber naar Rotterdam uiteindelijk als een verrijking voor de stad. “Steeds minder mensen hebben een eigen auto. Dan moet je durven experimenteren. Uber voorziet naast ov en fiets in een behoefte. We willen ‘groen’ toevoegen aan de stad, en dat betekent ook minder auto’s.” Bokhove heeft nog wel een bedenking. “De Uber-chauffeurs rijden meer rond dan reguliere taxi’s. Dat is dan weer minder goed voor het milieu.”

Volgens de woordvoerder van Uber in het FD rijden er maandelijks meer dan 3500 chauffeurs voor het platform. Hoeveel chauffeurs er per stad actief zijn wil de taxi-app niet bekendmaken. “We zijn in gesprek met de gemeente Amsterdam en het ministerie over onder meer data delen”, is het enige dat de woordvoerder erover kwijt wil. Slechts in weinige steden in de wereld en dan nog alleen onder druk van het gemeentebestuur – ondermeer in New York – deelt Uber data met de gemeente. Vooral wanneer het er zelf baat bij heeft.

  • Steden hebben geen idee over het aantal rondrijdende Uber-taxi’s.

Een reactie plaatsen

css.php