Fiets toch niet verbannen op Belgische spitstrein; herrie over nieuw beheerscontract

Fiets toch niet verbannen op Belgische spitstrein; herrie over nieuw beheerscontract

Waar sommige NS-forensen van droomden – de verbanning van de gewone fietsen uit de trein tijdens de spitsen – zou gaan gebeuren bij de Belgische spoorwegen. Maar het feest gaat toch niet door. Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) fluit de vervoersmaatschappij nu terug.

De minister is het niet eens met de beslissing van de NMBS. In de Kamer verklaarde de minister – aldus De Standaard – dat hij niet zal instemmen met een algemene maatregel voor alle lijnen, indien het probleem zich alleen voordoet op enkele treinen tijdens de spits. “Ik ben het niet eens met de strategie en evenmin met de methode”, reageerde Bellot.

Bellot gaf aan dat hij het spoorbedrijf vier opdrachten heeft meegegeven alvorens het met een strategie kan komen. Zo moet de NMBS de problemen waarmee ze wordt geconfronteerd documenteren, moet er een analyse per lijn komen, moet de NMBS mogelijke maatregelen formuleren en moet het bedrijf een consultatie organiseren met de organisaties die de fiets- en treingebruikers vertegenwoordigen.

Het verbod was op veel kritiek gestoten. “Een algemeen verbod op de fiets in een spitstrein lijkt me met een kanon op een mug schieten,” zei CD&V over de maatregel. De fietsersbond en Groen begrepen het evenmin. N-VA vond het al te drastisch. “Dit getuigt opnieuw van weinig klantvriendelijkheid.”

Tegelijkertijd is de NMBS ook al jaren bezig met de voorbereiding van een nieuw beheerscontract. Minder conducteurs, variabele ticketprijzen en de mogelijke sluiting van stopplaatsen behoren tot de opties. Dit beheerscontract van de NMBS moet de toekomst van het Belgische spoor uittekenen. Al maanden is er een voorlopige versie, maar veel is er niet over bekend. Dagblad De Morgen kon het inkijken.

Die schreef: “Op de trein is er straks minder vaak een conducteur. Zo moet de efficiëntie van de NMBS verhoogd worden. Rond steden en in zones met een gemiddelde bevolkingsdichtheid kunnen er straks treinen rondrijden zonder conducteurs, zoals op tram of metro. In andere Europese landen gebeurt dat ook al, merkt de regering op.”

Meteen ontkende de CEO van de NMBS, Sophie Dutordoir, nadrukkelijk dat er conducteurloze treinen zouden komen: ‘Ze spelen een essentiële rol voor de veiligheid van de reizigers.’”

  • Wel/geen fietsen tijdens de spits. En wat gebeurt er met de conducteur?

Een reactie plaatsen

css.php