FlixBus pakt uit met lawine aan nieuws: 3,3 miljoen reizigers, nieuwe CEO en nieuwe routes

FlixBus pakt uit met lawine aan nieuws: 3,3 miljoen reizigers, nieuwe CEO en nieuwe routes

Tweeënhalf jaar succes in Nederland: 3,3 miljoen vervoerde passagiers, een nieuwe directeur en nieuwe routes. Voor minder kwam FlixBus Mobility niet naar Amsterdam Sloterdijk, waar – typerend – in een FlixBus de persconferentie werd gehouden.

FlixBus viert niet alleen 3.3 miljoen vervoerde passagiers in Nederland sinds de start tweeënhalf jaar geleden. Sinds eind maart is Jesper Vis, voormalig directeur Halo Travel en werkzaam bij Eurail.com, als directeur verantwoordelijk voor de Nederlandse zaken van FlixBus en hij zal binnenkort ook het nieuwe FlixBus kantoor in Amsterdam openen.

Daarnaast breidt FlixBus dit jaar flink uit in Nederland: nieuwe binnenlandse en internationale routes starten op 27 april en begin mei en juni. Hierbij wordt Limburg maar ook Groningen beter aangesloten op de Randstad. De mobiliteitsaanbieder kijkt vooral naar de regio’s, die met het huidige OV minder goed zijn ontsloten. Terwijl het Financieele Dagblad rept van meer concurrentie voor NS, merken de collega’s van Treinreiziger.nl juist op dat de binnenlandse routes waar FlixBus met NS zou concurreren vaak zijn opgegaan in buitenlandse routes terwijl de frequentie op die binnenlandse routes is verlaagd.

Treinreiziger.nl: “In november 2015 kondigde FlixBus het groots aan: ‘Nederland krijgt een netwerk van binnenlandse intercitybussen’. De ambitie: binnen een jaar elke stad met meer dan 100.000 inwoners aansluiten. Bijna anderhalf jaar later zijn de meeste binnenlandse lijnen verdwenen. Een binnenlandse reis maken gaat nog steeds, maar meestal met een bus die doorgaat naar een internationale bestemming. De frequenties op de lijnen waarmee FlixBus binnen Nederland begon zijn inmiddels stevig teruggeschroefd, terwijl de bus richting België en Duitsland juist steeds vaker rijdt.

Jesper Vis, directeur FlixBus BV: “De FlixBussen in Nederland zijn een succesverhaal: We zijn blij om zo hoge passagiersaantallen sinds onze start te verkondigen. De bus heeft zich hier gevestigd als transportmiddel over de lange afstand, vooral internationaal. We brengen Europa samen: Nederlanders zijn mobieler dan ooit. Ook reizen naar Nederland vanuit geheel Europa is makkelijker dan ooit.” Op dit moment zijn twee derde van de Nederlandse FlixBus klanten jonger dan 35 jaar oud. “FlixBus heeft een traditioneel en veilig transportmiddel hip gemaakt. Wij zijn vooral door onze digitale aanpak bijzonder attractief voor jonge reizigers. Onze ervaring in Duitsland laat zien dat later meer en meer oudere doelgroepen met de FlixBus zullen reizen.” aldus Vis.

Er komen nieuwe verbindingen naar Italië en Duitsland en er wordt vaker naar België en Frankrijk gereden. In lijn met haar zomerdienstregeling start FlixBus een aantal nieuwe routes. Aansluitend aan het succes van routes zoals Amsterdam – München zullen meer Nederlandse steden, onder meer Maastricht, Eindhoven, Heerlen, Rotterdam en Den Haag, aan Zuid-Duitsland worden aangesloten. Frequenties naar Noordrijn-Westfalen en Frankfurt zullen worden verhoogd en ook Rotterdam en Den Haag worden voor het eerst aan Noord-Duitsland aangesloten. Vanuit Amsterdam gaat het vanaf juni voor het eerst rechtstreeks naar Milaan. Succesvolle routes naar België en Frankrijk worden nóg vaker bediend. Vanuit Brabant en Limburg zijn nu ook De Panne en Oostende aan de Belgische kust bereikbaar.

Jesper Vis: “Inmiddels hebben we een breed aanbod vanuit de grote Nederlandse steden. Ons product slaat er goed aan, vandaar dat we voor 2017 naar de kleine en middelgrote steden in de Benelux kijken. In de laatste tijd werden onder meer Valkenswaard, Roermond, Venlo en Drachten aangesloten, vanaf mei volgt Heerlen. Naast een internationale aansluiting verbinden we deze steden ook beter met de Randstad. Ons doel is het om het huidige OV aan te vullen en de passagiers uit de auto – onze grootste concurrent – te halen.”
• Jesper Vis

Een reactie plaatsen

css.php