FlixBus viert vijf jaar succes in Europa

FlixBus viert vijf jaar succes in Europa

Geïnspireerd door de liberalisering van de Duitse busmarkt, werd vijf jaar geleden FlixBus opgezet. Het doel was om met groene en slimme mobiliteit iedereen de mogelijkheid te kunnen bieden om de wereld te ontdekken. Tot op de dag van vandaag zijn er meer dan 100 miljoen mensen per Flixbus door Europa gereisd en is de traditionele visie van langeafstandsreizen achterhaald en heeft deze plaatsgemaakt voor de ‘shared mobility’-trend.

“Vanaf het begin was het onze visie om de bestaande busindustrie opnieuw uit te vinden vanuit een vernieuwend en innovatief perspectief. We zijn trots om nu te kunnen zeggen dat – vijf jaar later – ons visie realiteit geworden is.”, aldus Jochen Engert, FlixBus co-oprichter en directeur. “In 2013 zijn we met drie verbindingen in Beieren gestart, vandaag hebben we elke dag meer dan 250.000 verbindingen in 26 landen.”

FlixBus werd opgericht in Duitsland door drie jonge entrepreneurs, Jochen Engert, Daniel Krauss en André Schwämmlein. Hun doel was om een nieuwe manier van reizen te ontwikkelen uit een combinatie van technologie, e-commerce en traditioneel vervoer. Gebaseerd op deze visie werd het bedrijf gelanceerd met een uniek bedrijfsmodel waarbij FlixBus voor de achterliggende technologie, ticketing, klantenservice, netwerkplanning, marketing en sales zorgt, terwijl lokale MKB-partners verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse operatie van de bussen.

“Door onze samenwerking met FlixBus, is onze zaak in een korte tijd enorm snel gegroeid. In 2013 zijn we met één bus begonnen, inmiddels rijden er 24 bussen van ons voor FlixBus.”, zegt Nick Lanting, eigenaar Lanting Reizen en een van de eerste Nederlandse FlixBus partners. “Het technologische platform van FlixBus heeft de manier waarop we onze diensten aanbieden, compleet veranderd.”

FlixBus werkt momenteel met 250 Europese bus partners samen, waarvan een groot aantal kleine, familieondernemingen zijn. Deze samenwerking heeft vele nieuwe banen opgeleverd, waaronder in totaal meer dan 7000 chauffeurs.

Het succes van FlixBus laat zich ook meten aan de hand van de ruim 60 percent vrouwelijke gebruikers die voor FlixBus kiezen vanwege veiligheid, comfort en prijs. Een derde van de FlixBus klanten is tussen 18 en 25 jaar oud.

Dat FlixBus passagiers al 44 keer CO2-neutraal de afstand van de aarde naar de maan hebben afgelegd laat zien dat ze de efficiënte en klimaatvriendelijke manier van reizen ondersteunen. Driekwart van de FlixBus gebruikers bereiken hun bushalte te voet, per fiets of per OV. Klanten kunnen tijdens het boekingsproces ervoor kiezen om hun CO2-emissies van de reis te neutraliseren en daardoor CO2-neutraal te reizen.

“Gedurende de laatste vijf jaar heeft FlixBus de manier van reizen in Europa veranderd,”, zegt André Schwämmlein, FlixBus co-oprichter en Managing Director. “In de komende vijf jaar, willen we de groene FlixBus ervaring wereldwijd aan nog meer mensen aanbieden.”

  • De drie oprichters vieren vijf jaar Flixbus.

Een reactie plaatsen

css.php