FlixBus werkt aan overname busdiensten Eurolines en isilines van Transdev Group

FlixBus werkt aan overname busdiensten Eurolines en isilines van Transdev Group

Terwijl autodeeldienst blablacar en het voormalige filiaal van de Franse spoorwegen SNCF, Ouibus, dit weekend nog aankondigden als FlixBus-concurrent internationale busdiensten te zullen starten in Duitsland en de Benelux, maakt FlixBus vandaag bekend exclusieve onderhandelingen te starten met de Transdev Group over de overname van de internationale langeafstandsdiensten van Eurolines en van Isilines in Frankrijk. Beide partijen zullen hun werknemers over de voorgenomen acquisitie raadplegen.

Eurolines, waarvan de wortels teruggaan tot de tijden van Magic Bus en Budget Bus, startte in 1985 als een samenwerkingsverband van uiteindelijk 29 zelfstandige busbedrijven. Momenteel heeft Eurolines operationele bedrijven in Frankrijk, Nederland, België, Tsjechië en Spanje met een busnetwerk dat 25 landen bedient. Binnen Frankrijk opereert Eurolines ook onder het Isilines-merk. Als relatief ‘los’ samenwerkingsverband kon Eurolines de laatste jaren niet goed concurreren met FlixBus, dat professioneler is georganiseerd met name aan de IT- en boekingskant.

Volgens Jochen Engert, oprichter en CEO van FlixBus zou “deze aankoop onze positie als marktleider in Frankrijk versterken en zou, door de integratie van de netwerken van Eurolines en Isilines, ons Europees bereik nog verder worden vergroot. Door deze integratie zou FlixBus een nog vollediger en diverser aanbod hebben om nog meer passagiers te kunnen bedienen. We streven ernaar om de eerste keuze te zijn voor reizigers overal in Europa.”

“Het besluit over exclusieve onderhandelingen over de potentiele desinvestering van Eurolines sluit aan bij Transdevs strategische planning,” voegde Thierry Mallet, CEO van Transdev Group hieraan toe. “Dit zou het voor ons mogelijk maken om onze middelen te richten op de kern van ons bedrijf, openbaar vervoer en B2B-transportservices door de combinatie van kwaliteit voor de beste prijs, technologische en digitale innovatie, met de specifieke bedoeling om de reiservaring van onze klant te verbeteren.”

Sinds de marktintrede in Duitsland in 2013 en in Frankrijk 2 jaar later heeft FlixBus laten zien dat het mogelijk is om een duidelijk betere kwaliteit te bieden en tegelijkertijd winstgevend te zijn in deze zeer competitieve markt. Alleen al in het afgelopen jaar zijn het aantal dagelijkse FlixBus-verbindingen en het aantal passagiers met meer dan 40% gegroeid, in Frankrijk en wereldwijd.

Gedurende de laatste zes jaar heeft FlixBus de manier hoe mensen reizen in Europa veranderd. Honderd procent digitale boeking en tracking van de bus via GPS evenals meer beenruimte en WI-Fi aan boord: reizen met langeafstandsbussen was nooit eerder een aantrekkelijker alternatief voor reizen met auto, trein of vliegtuig.

Engert: “We hebben heel veel respect voor wat Transdev heeft opgebouwd in de afgelopen 20 jaar met Eurolines. Door de innovatieve manier van denken die FlixBus heeft geïntroduceerd, zijn wij klaar voor de volgende 20 jaar. Door het combineren van onze diensten, zullen we in staat zijn om voor mensen in Europa nóg betere en gemakkelijkere reisopties aan te kunnen bieden.”

In 2018 heeft FlixBus 45 miljoen mensen in Europa en de VS vervoerd. Als combinatie van tech-startup, e-commerceplatform en vervoersbedrijf heeft FlixBus een netwerk opgezet dat zich uitstrekt over 29 landen. Dit jaar plant FlixBus om ook in Rusland zijn dienstverlening te openen en in de VS uit te breiden.

Engert: “Ook al hebben we grote plannen voor uitbreidingen naar nieuwe markten, we zullen in onze huidige kernmarkten blijven groeien. De aankoop van Eurolines zou ons Europees netwerk versterken en onze organische groei in Europese kernmarkten aanjagen.”

  • FlixBus werkt aan overname busdiensten Eurolines en isilines van Transdev Group

Een reactie plaatsen

css.php