Geen cash meer nodig: meest gebruikte vervoerbewijzen te koop via app De Lijn; al 1 miljoen MOBIB-gebruikers

Geen cash meer nodig: meest gebruikte vervoerbewijzen te koop via app De Lijn; al 1 miljoen MOBIB-gebruikers

Reizigers van De Lijn hebben geen cash geld meer nodig voor hun rit met de bus of tram. Voortaan kunnen ze via de app van de vervoermaatschappij de meest gebruikte losse vervoerbewijzen kopen. Deze digitale vervoerbewijzen zijn goedkoper dan hun papieren tegenhangers. Dankzij de digitalisering spaart De Lijn op termijn de kosten en het papier uit voor 12 miljoen vervoerbewijzen.

Via de vernieuwde app van De Lijn zijn alle digitale vervoerbewijzen voortaan te vinden onder één dak:

– het m-ticket: een digitaal kaartje voor een enkele rit

– de m-card10: een tienrittenkaart, en

– de m-daypass: een dagpas voor een onbeperkt aantal ritten op één dag

Nieuw in de app zijn het m-ticket en de m-daypass. Het m-ticket was tot voor kort alleen te koop via de apps van externe partijen. De m-daypass is een nieuw vervoerbewijs, het is een digitale dagpas voor een onbeperkt aantal ritten op een dag. De dagpas is ook per sms aan te vragen. De m-card10 was al langer te koop in de app van de vervoermaatschappij.

“We zijn trots om als eerste Belgisch OV-bedrijf de meest gebruikte vervoerbewijzen aan te bieden via de smartphone,” vertelde directeur-generaal Roger Kesteloot. “Door ze goedkoper te maken dan de papieren versie, willen we de verkoop te stimuleren. Als de chauffeur minder moet verkopen, betekent dit minder oponthoud. En dat is goed voor de stiptheid. Daarnaast wint ook het milieu erbij. Er is geen papier meer nodig voor de productie van 12 miljoen vervoerbewijzen, geen uitstoot tijdens de aanmaak en de verplaatsingen voor de levering.”

Alle digitale vervoerbewijzen zijn goedkoper dan hun papieren tegenhanger bij de chauffeur. Bij de vervoerbewijzen per sms rekent de mobiele operator 0,15 euro voor de aanvraag-sms.

Er zijn 2 manieren om een digitale dagpas aan te vragen: via de app van De Lijn of per sms. Per sms kan dit door DLD te sturen naar het verkorte nummer 4884. Een digitale dagpas kost 6 euro. Bij aanvraag per sms komen daar 0,15 euro kosten bij voor de telecomoperator.
Ook werd vandaag bekend dat er al meer dan 1 miljoen abonnees overgestapt zijn op de elektronische MoBIB-kaart, waar de Brusselse OV-maatschappij MIVB al mee werkt. De omschakeling moet volledig afgerond zijn na de zomer.
Na de zomer bereikt De Lijn een belangrijke mijlpaal in haar digitaliseringstraject. Alle abonnees zijn dan overgeschakeld op de elektronische MoBIB-kaart. Dankzij het scannen van deze kaart kan De Lijn haar aanbod beter afstemmen op de vraag. Intussen zijn meer dan een miljoen abonnees overgestapt op de MoBIB-kaart. Dat is meer dan 98 procent.

Sinds mei levert De Lijn alleen nog digitale abonnementen op de MoBIB-kaart af. De overstap naar de MoBIB-kaart verliep gefaseerd, waarbij de 65-plussers als eersten overstapten. Vervolgens was het de beurt aan de jaarabonnees bij jongeren en volwassenen. De laatste maanden kwamen enkele bijzondere categorieën aan de beurt, zoals de derdebetalerabonnementen en abonnementen voor  een maand of drie maanden. Alle gecombineerde abonnementen (met o.a. NMBS en MIVB) staan intussen ook op MoBIB.

De MoBIB-kaart is een chipkaart die geldig is op de netten van de vier vervoermaatschappijen (De Lijn, NMBS, MIVB en TEC). De kaart is zelf geen vervoerbewijs, maar de drager ervan. Dit betekent dat de gebruikers een abonnement kunnen opladen. Het voordeel is dat reizigers geen vervoerbewijzen van elke maatschappij meer op zak moeten hebben: de MoBIB-kaart volstaat. Het is niet meer nodig om de kaart te tonen aan de chauffeur. Het volstaat om ze te scannen aan het toestel vlakbij de deur.

  • Geen cash meer nodig: meest gebruikte vervoerbewijzen te koop via app De Lijn; 98% Lijn-reizigers met MoBIB-kaart.

Een reactie plaatsen

css.php