Goed jaar voor treinreizigers, upgrade groot aantal stations

Goed jaar voor treinreizigers, upgrade groot aantal stations

2018 was een goed jaar voor de Nederlandse treinreiziger, stelt NS. Nooit eerder was de waardering voor het treinreizen zo hoog: 86% van de reizigers is tevreden. Reizigers waren vaker op tijd met een punctualiteit van 92,6% (2017: 91,6%) en 95,1% van de reizigers in de spits had een zitplaats (2017: 95%).

De tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven reed met succes en nieuwe Sprinters zorgden voor meer comfort. Wel waren de prestaties op de hogesnelheidslijn – ondanks de softwarebug – lager dan vorig jaar en blijft de verbetering van de prestaties op deze lijn alle aandacht en inzet vragen van NS en ProRail.

Naast de stapsgewijze introductie van 118 nieuwe Sprinters met in totaal 20.000 zitplaatsen, kondigde NS eind 2018 de bestelling van nog eens 88 extra Sprinters aan. NS reed in 2018 meer treinen over de Hogesnelheidslijn (HSL). De reizigersgroei is tussen Schiphol en Rotterdam met zo’n 15% opnieuw fors groter dan elders. NS verlengde daarom de Intercity direct-treinen van 6 naar 7 rijtuigen en breidde het aantal treinen hier uit van 4 naar 5 per uur. Ook ging de Intercity Brussel 16 keer per dag over de HSL rijden en rijdt de Eurostar 2 keer per dag over de HSL naar Londen. Afgezet tegen de reizigersgroei, bracht dit de zitplaatskans in de spits op 94% (2017: 96%).

De hogesnelheidslijn (HSL) blijft een uitdaging. Zowel het treinmaterieel als de infrastructuur vragen om verhoogde aandacht. De reizigerspunctualiteit op de HSL kwam lager uit: 82,5% (2017: 83,5%). Ondanks dat de hogesnelheidslijn op een aantal vlakken minder presteerde dan vorig jaar, zijn reizigers wel positiever over het reizen op de HSL: 83% van de reizigers gaf een 7 of hoger (2017: 77%).

De waardering van de stations steeg naar 76% (2017: 73%), mede dankzij de vernieuwing van een aantal belangrijke stations. In 2019 wil NS voortbouwen op deze prestaties. Dit is het jaar van de midterm review waarin de overheid – halverwege de concessie – de prestaties van NS beoordeelt.

NS start dit jaar met de upgrade van een groot aantal stations. Het heeft in eerste instantie 98 stations op het oog om de beleving te verbeteren. Nog dit jaar opent NS op 9 stations een nieuwe Stationshuiskamer, waarmee het totaal aantal Stationshuiskamers op 25 komt. Het gaat hierbij onder meer om de stations Emmen, Tiel en Boxtel. Reizigers kunnen hier even rustig zitten, met voorzieningen als Wifi, actuele reisinformatie en de mogelijkheid om iets te eten of drinken.

In 2021 wil NS in totaal 35 Stationshuiskamers geopend hebben. Op andere stations waar nog geen voorzieningen zijn, bekijkt NS ook de mogelijkheden om een Kiosk te openen of om samen met lokale ondernemers en partners een comfortabele wachtruimte met koffie te realiseren. Binnen 3 jaar wil NS samen met ProRail op 92 stations een nieuw gemoderniseerd toilet realiseren, waar reizigers contactloos kunnen betalen. Hiermee komt 90% van de reizigers langs een modern en toegankelijke stationstoilet. Vorig jaar maakte NS bekend dat er op 222 stations een watertappunt komt.

Roger van Boxtel, president-directeur NS, presenteerde de plannen gisteren op Station Bilthoven, een station waar de verbeteringen al zichtbaar zijn: “De trein heeft de wind mee. We willen in Nederland betrouwbaar, comfortabel en op een schone manier reizen. Niet alleen de treinen, maar ook onze 400 stations zijn voor een groot deel bepalend voor de ervaring van onze reiziger. Na de succesvolle aanpak van grote stations in Rotterdam, Breda, Arnhem en Utrecht, willen we nu ook stations in kleinere steden en dorpen aangenamer maken.”

  • Goed jaar voor treinreizigers, upgrade groot aantal stations.

Een reactie plaatsen

css.php