Ford leidt de race: daar komen de robotaxi’s

Ford leidt de race: daar komen de robotaxi’s

Iedereen haast zich in de race om de zelfrijdende taxi. Over drie jaar zullen volledig autonome auto’s van Ford mensen en goederen vervoeren. Ford en GM willen zelf ‘taxibedrijfje’ spelen.

De Amerikaanse autobouwer Ford wil in 2021 een vloot van zelfrijdende robotaxi’s ‘op grote schaal’ de weg op sturen. Dat stelde Fords nummer twee, Jim Farley, in de krant ­Financial Times. Gebruikers zullen dan een zelfrijdende Ford kunnen bestellen die hen naar hun bestemming brengt.

Maar de zelfrijdende wagens zullen ook voor het vervoer van goederen worden ingeschakeld. Zo zullen lokale bedrijven ze kunnen gebruiken voor geautomatiseerde leveringen. Ford heeft in dat kader een pilootproject lopen met Domino’s Pizza, waarbij zelfrijdende voertuigen pizza’s afleveren.

Veel details over de robo­taxi’s heeft Ford niet bekendgemaakt. Zo is niet duidelijk over hoeveel auto’s het zal gaan en waar ze zullen worden ingezet. Wel zou Ford een speciaal daarvoor ontworpen voertuig gebruiken.

Ford is niet de enige autofabrikant die een vloot zelfrijdende auto’s plant. Begin dit jaar maakte ook General Motors bekend dat het al volgend jaar robotaxi’s op straat wil zien. Het gaat om de Cruise AV, een omgebouwde versie van de Chevrolet Bolt die we in Europa kennen als de Opel Ampera-E.

GM zal de wagens zelf uitbaten. Dat is ook bij Ford het geval. ‘Wij zullen eigenaar zijn van de vloot en we zullen ze uitbaten’, stelde ­Farley. Ook Renault-Nissan-Mitsubishi wil tegen 2021 een eigen vloot robotaxi’s uitbaten.

Daar schuilt een financiële logica achter, schrijft De Standaard: de verwachting is dat mobiliteit aanbieden veel meer geld zal opleveren dan auto’s verkopen. Zo becijferde een rapport van de bank Morgan Stanley dat de markt van de autoverkoop 2 biljoen dollar groot is, maar die van personenvervoer 10 biljoen dollar. Het aantal kilometers dat auto’s afleggen, zal tegen 2030 verdubbelen, terwijl het aantal auto’s niet even sterk zal toenemen. Dat komt door het toenemende gebruik van autodelen, wat voor een deel via robotaxi’s zal gebeuren.

Maar niet elke autofabrikant wil zo’n eigen vloot. Sommigen sluiten allianties en bieden hun zelfrijdende auto’s aan anderen aan. Denk maar aan Volvo, dat een partnership heeft met het autodeelplatform Uber.

Lees verder…

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180416_03467073?_section=61051478&utm_source=standaard&utm_medium=newsletter&utm_campaign=economie&adh_i=53386915ef3c06e0719fdc22a88f9952&imai=&M_BT=224994037186

  • Ford en GM willen ‘taxibedrijfje’ gaan spelen.

Een reactie plaatsen

css.php